1/26/2013

Tot ce trebuie sa stiti despre CARDUL de SANATATE

Share On Facebook ! Tweet This ! Share On Google Plus ! Pin It ! Share On Tumblr ! Share On Reddit ! Share On Linkedin ! Share On StumbleUpon !
Cardul national de sanatate – consideratii de natura tehnica

1.      Scurta definitie

Cardul national de sanatate este un un instrument la purtator folosit pentru identificarea pacientului în sistemul national de asigurări sociale de sanatate.

Acest instrument/document contine atat date in format tiparit cat si date in format electronic, inscriptionate pe un chip de tip smart-cart (asemanator celor intalnite in sim-urile de telefon).


Informatiile ce se regasesc in forma tiparita pe card sunt: numele si prenumele asiguratului, un cod unic de identificare în sistemul asigurarilor sociale de sanatate, numarul cardului si data expirarii.

Informatiile ce sunt stocate pe chip-ul cardului in forma electronica sunt: grupa sanguina si Rh-ul, bolile cu risc vital si cele cronice, acordul cu privire la donarea de organe, date persoane de contact in caz de urgenta precum si datele de contact ale medicului de familie.

2.      Mod de functionare

Datele electronice sunt introduse pe card intr-o prima faza de medicul de familie, folosind un echipament special.

Odata cardul primit de la medicul de familie, se personalizeaza pinul de acces, format din patru cifre. Acest cod se va cere de fiecare data cand se vor solicita si primi servicii medicale, indiferent de furnizorul lor.

Cardul de sanatate va fi folosit (informatiile electronice de pe el vor putea fi citite) de orice operator de servicii medicale ce se afla sub contract cu CNAS.

Informatiile electronice de pe card pot fi ulterior modificate / completate numai de catre medicul de familie.

3.      Probleme de securitate

-        CID-ul (codul de identificare), desi diferit fata de CNP, este generat pe baza acestuia, folosindu-se un algoritm PUBLIC, disponibil atat online, pe http://siui.casan.ro:82/Asigurati/ cat si ca sursa pt. programatorii interesati, pe http://siui.casan.ro:82/Asigurati/DespreCID.aspx. Asadar, aplicarea procesului invers si aflarea CNP-ului unui asigurat pornind de la acest CID, inscriptionat VIZIBIL pe card, este doar o formalitate.
-        Chip-urile de tip smart-card folosite pentru stocarea informatiilor medicale ale asiguratului pot fi citite/editate practic de oricine detine un dispozitiv corespunzator. Genul acesta de dispozitive NU au fost create special de catre CNAS si nu sunt cu nimic deosebite de cele disponibile publicului larg la preturi foarte accesibile (in jur de 100 de euro).
-        Codul pin de 4 cifre reprezinta doar o formalitate de securitate menita, eventual, sa ii incurce mai degraba pe medicii de urgenta care ar dori sa citeasca informatii de pe acest card (cum ar putea oare un pacient aflat intr-o stare grava sa-i spuna medicului de pe salvare sau de la urgenta pin-ul de la propriul card ?!). Pentru o persoana rau intentionata insa, un pin de 4 cifre nu inseamna decat un numar de aprox 300 de combinatii unice posibile, asa incat potrivirea lui printr-o tehnica oarecare de tip brute-force este extrem de facila si extrem de rapida.
-        Nu s-a facut publica nicio informatie legata de modul in care informatiile de pe chip-ul electronic al card-ului sunt criptate sau nu. Dar chiar si in cazul in care ar fi criptate (desi, inca o data, nu avem niciun motiv sa credem ca ar fi), dat fiind numarul f. mare de operatori de servicii de sanatate care au acces la software-ul de citire (si decriptare, daca este cazul)/editare al acestor date, este doar o problema de timp pana cand algoritmii de citire/scriere a informatiei vor putea incape pe mainile celor rau intentionati.

4.      Protectia datelor cu caracter personal

Cadrul legal in care se desfasoara aceasta scriere / stocare masiva de date este unul nebulos.

Public, nu s-a lamurit pana acum caracterul legal pe care il vor avea datele medicale tiparite sau inscriptionate pe chip-ul electronic al card-ului. Atata vreme cat un CNP este considerat a fi data cu caracter personal, este de bun simt faptul ca si Rh-ul unui om sau un istoric de boli cronice ar trebui sa fie, fara discutie, incadrat in aceeasi categorie.

O persoana rau intentionata se poate folosi in modurile cele mai negative cu putiinta de aceste informatii, putandu-se ajunge si la punerea in pericol a vietii fiziologice / private a pacientului caruia i-ar fi furat sau citit un astfel de card fara autorizatie.

Asadar, este imperativ ca aceste date sa fie protejate dpdv legal, lucru care, in prezent, nu se intampla.

In contextul acesta intervine in discutie si legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date :

Art. 8: Prelucrarea datelor cu caracter personal având funcţie de identificare
 (1)Prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă:

a)persoana vizată şi-a dat în mod expres consimţământul; sau
b)prelucrarea este prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală.
(2)Autoritatea de supraveghere poate stabili şi alte cazuri în care se poate efectua prelucrarea datelor prevăzute la alin. (1), numai cu condiţia instituirii unor garanţii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate.

Nu n-i s-au prezentat pana acum public nici un fel de garantii cu privire la respectarea ulterioara a drepturilor personale odata ce datele noastre medicale personale vor putea ajunge la dispozitia oricarui operator public sau privat de servicii medicale ce are contract cu CNAS.

De asemenea:

Art. 12: Informarea persoanei vizate
 (2)În cazul în care datele nu sunt obţinute direct de la persoana vizată, operatorul este obligat ca, în momentul colectării datelor sau, dacă se intenţionează dezvăluirea acestora către terţi, cel mai târziu până în momentul primei dezvăluiri, să furnizeze persoanei vizate cel puţin următoarele informaţii, cu excepţia cazului în care persoana vizată posedă deja informaţiile respective:
a)identitatea operatorului şi a reprezentantului acestuia, dacă este cazul;
b)scopul în care se face prelucrarea datelor;
c)informaţii suplimentare, precum: categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, existenţa drepturilor prevăzute de prezenta lege pentru persoana vizată, în special a dreptului de acces, de intervenţie asupra datelor şi de opoziţie, precum şi condiţiile în care pot fi exercitate;
d)orice alte informaţii a căror furnizare este impusă prin dispoziţie a autorităţii de supraveghere, ţinând seama de specificul prelucrării.

Autoritatile sunt deci obligate sa ne informeze in avans cu privire la modul in care vor fi gestionate datele noastre personale si, foarte important, locul unde acestea vor ajunge, respectiv IDENTITATEA OPERATORULUI care se va ocupa de procesarea lor, lucru care, in privinta datelor medicare ce vor fi continute pe chip-ul cardului de sanatate, se intampla doar partial: ni s-a comunicat doar faptul ca ele vor putea fi editate numai de medicii de familie si citite de restul operatorilor. Nu stim insa daca ele sunt corelate si cu baza de date centralizata CNAS si CINE va avea acces si in ce conditii in aceasta baza de date odata ce sistemul se va informatiza complet.


5.      Inutilitatea practica a cardului de sanatate

-        In forma actuala, cardul nu ofera practic niciun beneficiu real, nici medicilor si nici pacientilor. Pe primii, ii incarca cu raspunderea logistica de a gestiona niste informatii electronice, gestionare ce este extrem de costistioare dpdv al timpului (iar medicii de familie au oricum acces la aceste informatii din baza CNAS, de unde le preiau, de altfel, pt. a le scrie pe card) iar celor din urma le expune public niste informatii medicale personale care nu ii sunt nimanui de niciun folos.
-        Situatiile de reala urgenta, pentru care informatiile medicale stocate pe chip ar fi utile, sunt partial anulate de prezenta pin-ului de acces la card, pin care, asa cum am precizat si anterior, nu va putea fi comunicat de o persoana aflata intr-o stare cu adevarat grava (coma, inconstienta de orice tip, confuzie, etc).
-        Pentru restul situatiilor, procedura medicala obligatorie presupune oricum recoltarea de analize partiale inainte de orice interventie majora (chirurgicala sau de alta natura) in vederea stabilirii cu precizie a Rh-ului, a factorilor de alergie si a altor parametrii de importanta vitala.




CARDUL DE SANATATE
O ALTA AFACERE DUBIOASA IN PAGUBA ROMANILOR



1. Pentru ca este o noua mega-teapa in domeniul sanitar;

2. Pentru ca este anti-national prin scop si prin cheltuirea banilor personali si publici;
3. Pentru ca notiunea initiala, in 1998, de card national de sanatate, era valabila in conditiile asigurarilor facultative sociale de sanatate;
4. Pentru ca si-a pierdut sensul in 2006 cand acestea au devenit obligatorii;
5. Pentru ca este imposibil, tehnic si legislativ, sa aiba valabilitate in afara Romaniei;
6. Pentru ca un card de sanatate este un instrument financiar specific unor societati de asigurari private de sanatate;
7. Pentru ca de la un pret de cost de maxim 0,3 euro se va vinde cu aproape 3 euro;
8. Pentru ca se va vinde la aproximativ 15 milioane de cetateni, ceea ce inseamna un profit probabil de aproximativ 30 milioane de euro;
9. Pentru ca in afara acestui profit va mai aparea unul din obligativitatea cumpararii a aproximativ 30.000 de cititoare de carduri de catre medici, cabinete medicale, spitale;
10. Pentru ca va trebui cumparat si un soft special pentru aceste echipamente si pentru transmiterea datelor de la unii la altii;
11. Pentru ca deja s-au cheltuit peste 100 milioane de euro cu Sistemul Informatic Unic Integrat, cu mult peste cele 15 milioane cu care trebuia realizat;
12. Pentru ca s-au cheltuit in ultimii 10 ani cel putin alte 100 milioane de euro cu achizitii de calculatoare, servere si transmisii de date la casele de sanatate, cu eficienta aproape zero;
13. Pentru ca reprezinta o maxima intoxicare si o mare manipulare, fiind prezentat ca un instrument extrem de util pentru cetatean, desi in realitate este instrumentul prin care se incalca flagrant drepturile fundementale ale omului si demnitatea umana;
14. Pentru ca se doreste incalcarea agresiva a intimitati relatiei profesionale pacient-medic si confidentialitatii actului medical, dand posibilitatea accesarii abuzive si ilegale a unor date personale;
15. Pentru ca, astfel, se incalca dreptul constitutional la viata intima, familiala si privata;
16. Pentru ca incearca sa reduca activitatea medicala la o activitate strict financiar-contabila, in care pacientii ar reprezenta doar statistici, cifre si fluxuri de capital;
17. Pentru ca fiind cetatean roman, prin lege, esti asigurat obligatoriu in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, ceea ce face inutil orice document care sa dovedeasca aceasta calitate;
18. Pentru ca aproape toate datele consemnate pe acest card sunt datele din cartea de identitate;
19. Pentru ca este prevazut cu cip, ceea ce va alimenta in permanenta suspiciunea despre adevaratele performante si scopuri de utilizare ale acestuia;
20. Pentru ca identificarea unui asigurat se realizeaza extrem de simplu prin datele existente in documentul national de identitate (carte de identitate, certificat de nastere - CNP), nefiind necesara emiterea unui alt cod national de asigurat de sanatate;  
21. Pentru ca grupa de sange si Rh-ul trebuie consemnate pe cartea de identitate;
22. Pentru ca dovedirea achitarii contributiei la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate trebuie asigurata de catre baza de date a Ministerului Finantelor Publice (Casei Nationale de Sanatate) unde ar trebui sa existe permanent o situatie actualizata a fiecarui contribuitor;
23. Pentru ca exista o solutie extrem de simpla pentru toate problemele sistemului de asiguari si anume iesirea Fondului de Sanatate din bugetul consolidat si mutarea lui din trezoreria statului la C.E.C., unde se afla si in perioada interbelica si unde ar putea genera dobanda;
24. Pentru ca C.E.C. este o banca istorica, 100% romaneasca, cu actionar unic Ministerul Finantelor Publice, modernizata, cu o organizare nationala, cu sucursale in toate orasele;
25. Pentru ca prin aceasta mutare se rezolva imediat problema achitarii contributiei si a evidentei acesteia, C.E.C. avand deja toata infrastructura informatica si de personal specializat, inclusiv posibilitatea emiterii uni card, din fonduri proprii;
26. Pentru ca astfel se transfera unei structuri profesioniste mai mult de jumatate din activitatea caselor de sanatate, cea de evidenta platitori, incasare, gestionare si decontare, extrem de greoaie si supusa coruptiei in acest moment, cheltuielile imense din Fondul de Sanatate cu salarizarea personalului acestora putand fi reduse substantial, in acelasi timp cu reducerea semnificativa a birocratiei excesive existente la acest moment;
27. Pentru ca exista suficiente instrumente de urmarire a accesarii serviciilor medicale chiar si in acest moment, cu atat mai mult in cazul transferarii Fondului de Sanatate;
28. Accesul rapid la informatii medicale despre pacient in caz de urgente medicale, invocat de subsecretarul de stat ARAFAT, este un argument FALS intrucat medicina de urgenta pregateste medicii pentru aceste situatii;
29. Pentru ca necesitatea obligativitatii consemnarii pentru intreaga populatie a acordului de prelevare a organelor in caz de deces, invocata de subsecretarul de stat ARAFAT si ministrul CSEKE, este DEOSEBIT DE PERICULOASA intrucat atenteaza grav la viata si integritatea corporala a posesorului unui asemenea document electronic, acesta putand fi modificat cu usurinta in scopul  prelevarii de organe;
30. Pentru ca insistenta subsecretarului de stat ARAFAT a ministrului CSEKE si a presedintelui CNAS, DUTA la necesitatea aparitiei unei Fise medicale electronice, pentru fiecare cetatean, intr-o baza de date nationale este FALSA SI PERICULOASA, intrucat aceasta, daca exista, trebuie sa ramana doar in baza de date securizata a medicului de familie, singurul raspunzator de confidentialitatea datelor medicale individuale (si doar ca o facilitate pentru evidentele medicale ale acestuia, in paralel cu suportul de hartie);
31. Pentru ca aparitia acestui card, in vederea constituirii unei magabaze nationale cu datele privind sanatatea fiecarui cetatean, este DEOSEBIT DE PERICULOASA, si ATENTEAZA LA SIGURANTA INDIVIDUALA SI NATIONALA, transformand populatia Romaniei in rezervor planetar oficial de organe  umane prin crearea celei mai mari baze de acorduri de prelevare de organe, cu toate datele de sanatate individuale, inclusiv cu cele de compatibilitate, dand posibilitatea folosirii neautorizate, in scopuri nelegale a acestor date confidentiale, de catre peroane sau organizatii care le pot accesa;
32. Pentru ca este FALSA superioritatea securitatii datelor electronice fata de cele pe suport de hartie, invocata de ministrul sanatatii CSEKE, fiind cunoscuta marea vulnerabilitate a datelor electronice la lipsa de curent electric si la virusi electronici;
33. Pentru ca exista o mare atractie a unor persoane neautorizate, individuale sau organizate, de a accesa/modifica documente si date electronice din bazele de date sau de pe carduri de genul celui aflat in discutie;
34. Pentru ca securizarea si gestionarea bazei de date si a documentelor medicale va necesita o infrastructura atat soft cat si hard, foarte costisitoare, cu necesitati greu de banuit la acest moment, o actualizare permanenta si eforturi deosebite si costisitoare de a face fata amenintarilor din exterior;
35. Pentru ca asemenea cheltuieli, in asemenea scopuri, nici macar tarile cu economii performante nu sunt dispuse sa le sustina;
36. Pentru ca se va reusi prin acest card antinational, intentionat sau nu, in mod ironic, o supraveghere totala a populatiei unei tari europene, un vis de dictator si servicii secrete, cu beneficiari oculti, cu scopuri neclare, in conditiile acordului inconstient al unei populatii manipulate, neinformate corect si chiar mai mult, pe banii acesteia;
37. Pentru ca nu trebuie sa uitam etniile celor doi principali decidenti din sanatatea romaneasca, a ministrului si a subsecretarului de stat din Ministerul Sanatatii, cei care sunt cei mai insistenti si grabiti pentru aparitia acestui sistem, care dau un tablou de tip secol XVIII, cu o dominatie imperialista dualista in tandem cu o alta necrestina, peste o masa de valahi ingenuncheati;
38. Pentru ca sistemul sanitar se poate reforma prin metode simple, cu cheltuieli minime, la indemana noastra, cu conditia sa fim dispusi sa la vedem si sa le acceptam;
39. Pentru ca mai exista suficienti romani pregatiti si cu chef de munca in folosul neamului si al tarii.  
OPRITI APARITIA ACESTEI NOI MEGA-TEPE!
OPRITI APARITIA CARDULUI ANTI-NATIONAL DE SANATATE
                Dr. Vasile Astarastoae, presedintele Colegiului Medicilor din Romania demonstreaza la RFI: Cardul de sanatate cu cip este o incercare de abuz din partea statului si comporta riscuri pe toate planurile
Rezumatul ideilor din emisiune:
                -Cardul este numai APARENT in favoare asiguratilor.
                Cardul nu ar putea contine acordul prezumat pentru transplant de organe, decat daca legea va fi schimbata: in actuala forma a Legii si a proiectului, precum si potrivit declaratiilor ministrului Sanatatii, acordul este de tip informat.
-Este periculos sa fie puse informatiile medicale personale pe cip, deoarece acesta nu este protejat. Oricine are un cititor de cipuri compatibil poate afla tot. Acest lucru violeaza drepturile la intimitate si la demnitate ale persoanei si poate aduce mari prejudicii. La Consiliul Europei exista o imensa presiune din partea angajatorilor si a firmelor de asigurari pentru a deveni licita predictibilitatea ca cineva sa se poata imbolnavi de o anumita boala sau sa evolueze intr-un anumit fel, pe baza unui prognostic. Dar o persoana poate sa aiba un risc de o anumita boala, pe care sa n-o faca. Forta financiara pe care o fac marile societati de asigurare asupra expertilor de la C.E., ii fac pe unii dintre acestia sa cedeze, in sensul acceptarii principiului predictibilitatii bolii, iar persoana sa nu mai poata incheia un contract de asigurare, sau i se  dubleaza ori tripleaza prima de asigurare.
-Exista riscul discriminarii persoanelor pe baza informatiilor personale asupra starii de sanatate, atata vreme cat acestea nu mai sunt protejate.
-Datele medicale pot fi utilizate inclusiv pentru a distruge o anumita persoana, mai ales intr-o societate conflictuala ca a noastra.
-Devenim vulnerabili fata de Stat si fata de anumite institutii care ne pot marginaliza.
-Era posibila crearea unui sistem de carduri de sanatate fara cipuri, care sa fie conectat la un sistem informatic national (SIUI), care este, teoretic, protejat si confidential.
-Se aminteste si despre licitatia organizata de Ministerul Sanatatii inaite de a se fi pus capat dezbaterilor asupra proiectului.
-Lipseste orice analiza etica a acestei actiuni.
-Exista o tendinta, din partea Statului, spre autoritarism si paternalism excesiv, in sensul de a cauta a se cunoaste totul despre cetateni si de a fi dirijati de catre cei care "stiu mai bine".
-"Fereste-ma, Doamne, de prostul harnic"...
-Este o incercare de abuz din partea statului si nu exista dezbateri publice.
-Mi se introduce o noua taxa, fara sa fiu intrebat, desi platesc asigurarile de sanatate.
-In privinta donarii de organe: vom intra in circuitul European si vom transfera numarul de organe disponibile spre alte tari. Si daca ar exista mai multi donatori de organe, nu vor exista mai multe transplanturi in tara noastraAsta pentru ca fondurile de la noi disponibile pentru transplanturi de organe sunt limitate, iar cresterea numarului de donatori ar depasi limita bugetara.
-Oare de ce aceasta goana dupa transplant? De ce nu se aloca fonduri pentru campanii de informare a populatiei si pentru a face un sistem bine organizat de transplant?
-Situatia din Spania (unde exista acordul prezumat soft, din parte familiei) - da nastere la puternice discriminari inpotriva imigrantilor, care nu au familiile alaturi de ei, acolo.
-In alte tari (ex: Anglia) se fac campanii puternice pentru introducerea consimtamantului prezumat.
-Nu exista nicio ratiune sa se abandoneze consimtamantul informat in favoarea celui prezumat.
-Introducerea acordului prezumat nu creste numarul de organe disponibil (concluzia uni raport din Anglia, facuta de o comisie formata din membri adepti chiar ai consimtamantului prezumat).
-Nu este S.F. ceea ce se spune despre abuzurile care pot sa apara! Trebuie sa existe un control etic. Exista un comert ilicit de organe de transplant, este dovedit, iar acordul prezumat ridica aceasta problema.
-Medicii sunt si ei oameni. Daca ne uitam la istoria sec. XX, o sa vedem ca medicii erau cei care faceau experimente in lagarele de concentrare naziste, medicii erau cei care faceau abuzuri in psihiatria sovietica...
-Acolo unde exista posibilitate de abuz e bine sa ne retinem.
-Ultimul exemplu este A1H1 (gripa porcina). In acest moment s-a dovedit ca cei care au intretinut spaima au avut contracte cu firmele ce au produs vaccinurile.
-Cardul de sanatate - cu cip (putea fi si o varianta fara), creeaza mari dificultati si poate chiar impiedica accesul la serviciile medicale.
-Vor exista dificultati tehnice in operabilitatea sistemului.
Trimiteti mai departe. Oamenii trebuie sa stie...   





Author:

«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Popular Posts

top navigation

       
   

Pagina de folos in lume

Labels

Inscris pe

Bloguri, Bloggeri si Cititori

Vizitatori pe blog