Biserica Aleksandr Nevski,
situata in capitala Bulgariei, Sofia, este un lacas sfant, construit in stilul
neobizantin, fiind cunoscuta si drept Catedrala Sfantului Aleksander Nevski.
Aceasta biserica a fost ridicata in memoria soldatilor rusi ucisi in luptele
pentru eliberarea Bulgariei de sub ocupatia turca, aproape 200 000 de oameni
pierzandu-si viata intre anii 1877 si 1878. Si numele bisericii, de asemenea,
are legatura cu Rusia, Aleksandr Nevski fiind sfantul patron al regimentelor si
al tarilor ruse. Mai mult, Nevski a fost un general rus care, in secolul al
XIII-lea, avea sa devina un simbol, hotararile sale salvand trupele ruse intr-o
mare batalie, din anul 1240, dusa impotriva hoardelor scandinave. In prezent,
biserica Aleksandr Nevski, situata in centrul unei piete foarte aglomerate,
este unul dintre cele mai mari lacasuri sfinte ortodoxe din lume, fiind,
totodata, si unul dintre simbolurile Sofiei, precum si un o atractie turistica
importanta. Impresionanta catedrala este inconjurata de strazi pietruite, unde,
zi de zi, este un trafic infernal.
In apropierea bisericii, se afla o piata in care
vanzatorii pun pe tarabe tot felul de marfuri, care mai de care mai
interesante, cum ar fi monede ce dateaza chiar din secolul al XIX-lea, casti
rusesti din secolul al XX-lea, precum si picturi recent realizate. Cam pe la
pranz, aceasta zona devine extrem de aglomerata, in toata aceasta agitatie,
biserica Aleksandr Nevski fiind, fara doar si poate, singura oaza de liniste.
Iar dupa ce ne bucuram de tihna ce stapaneste lacasul sfant, ne putem duce spre
spatele exteriorului bogat ornamentat, mai cu seama spre cripta bisericii, unde
vom putea admira o impresionanta colectie de icoane vechi, unele datand chiar
si din secolul al IX-lea, operele de arta acoperind un mileniu de istorie si
religie. Se spune, ba chiar, ca aceasta este cea mai mare colectie de icoane
ortodoxe din lume.
Lucrarile de constructie la biserica au fost
incepute in anul 1882, cu trei ani mai tarziu de data planificata, si anume 19
februarie 1879. Astfel,
fundatia avea sa fie turnata, biserica Aleksandr Nevski din Sofia fiind
construita intre anii 1904 si 1912. Materialele folosite la ridicarea lacasului
sfant au fost stranse din intreaga lume, la construirea bisericii folosindu-se
alabastru african, onix brazilian si marmura italiana. Insa ceea ce na va
atrage atentia inca de prima oara vor fi superbele cupole de arama aurita, ce
guverneaza asupra lacasului sfant si care, odata cu rasaritul soarelui, incep
sa straluceasca pline de gratie, lasand impresia ca inghit lumina. Apoi,
privirea ne va fi furata de splendidele exterioare, capodopere ale arhitecturii
bizantine. Numai ca, dupa ce vom admira exterioarele uluitoare, vom avea o
dezamagire odata ce pasim in interior, intrucat acesta nu este nici pe departe
pe masura frumusetii anuntate chiar de prima oara. Interioarele nu sunt foarte
decorate, lipsind cu desavarsire, de pilda, bogatia cu care multe dintre marile
lacasuri sfinte ortodoxe ne-au obisnuit.
Chiar
si asa, vom observa ca biserica are trei altare, unul dedicat Sfintilor Chiril
si Metodiu, inventatorii alfabetului chirilic, unul Sfantului Boris, iar unul
Sfantului Aleksandr Nevski. De mentionat aici, de altminteri, este faptul ca
Aleksandr Nevski este cel care a crestinat, dupa cum se spune, Bulgaria. In
sfarsit, trebuie sa spunem ca cel care a proiectat biserica din Sofia este
Aleksandr Pomerantsev, acesta fiind ajutat de Aleksandr Smirnov si Aleksandr
Yakovlev. De fapt, proiectul initial din anii 1884-1885 a fost schimbat drastic
de Pomerantsev. In orice caz, proiectul a fost finalizat in anul 1898, iar
constructia si decorarea lacasului sfant au fost realizate de o echipa formata
din bulgari, rusi, austro-ungari si alti artisti europeni, arhitecti si
muncitori, cum ar fi Petko Momchilov, Yordan Milanov, Ivan Mrkvicka, Vasili D.
Bolotnov, Nikolai A. Bruni, Antom Mitov si multi altii.
http://dli.ro/biserica-aleksandr-nevski-din-sofia -bulgaria.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.