Cine este IPS Ierotheos Vlachos?
Înalt Preasfințitul Ierotheos
Vlachos s-a născut în Ioannina în 1945 și a studiat la Facultatea de Teologie
din Tesalonic, remarcându-se ca student eminent, ucenic al reputatului patrolog
Panaghiotis Xristou. A preferat viața monahală carierei academice, care îi era
foarte la îndemână. În 1971 a fost hirotonit diacon, iar în 1972, preot, și a
slujit în cadrul mitropoliilor Edesei, Peli și Almopia, Thiva și Levadia și în
Arhiepiscopia Atenei ca predicator și îndrumător al tinerilor. În 1995 devine
Mitropolit de Nafpaktos și Sfântul Vlasie.
De timpuriu caută cu ardoare să
înțeleagă taina suferinței și a morții și cum se ajunge efectiv la înviere, la
sfințire. Ani la rând peregrinează pe la cei mai vestiți Părinți duhovnicești
din Sfântul Munte, la Părintele Sofronie de la Essex, cercetează fără odihnă să
afle ce este rugăciunea minții, cum se poate ajunge la vederea harului necreat.
Citește cu multă râvnă, dintr-o profundă nevoie lăuntrică, scrierile Părinților
Bisericii, se apleacă cu mare atenție asupra textelor liturgice, ca să
înțeleagă, în calitate de creștin și mai ales ca păstor de suflete, această
lucrare de îndumnezeire a omului. Scrie mult despre crizele și bolile omului
contemporan din perspectiva învățăturii Părinților: 67 de cărți voluminoase cu
conținut teologic, ecleziologic și social; dintre acestea, 54 au fost traduse
în 17 limbi. Scrie ca păstor, și nu ca autor, în sensul modern al cuvântului;
mărturisește că fiecare carte este un răspuns la o problemă pastorală pe care a
întâmpinat-o, nimic mai mult. Despre primul său volum, "O noapte în pustia
Muntelui Athos", spune că l-a scris pentru ucenicii săi care îl tot
întrebau cum să se roage, fără să aibă inițial intenția de a o publica. La
insistențele lor și ale unor Părinți duhovnicești apropiați, a publicat-o.
Ceea ce definește opera sa, dar
mai ales lucrarea sa ca păstor în Biserică, este înțelegerea terapeutică,
vindecătoare a întregii teologii. Biserica este spital duhovnicesc, clericii
sunt doctorii de suflete, cei care conduc omul la luminare și la îndumnezeire.
Teologia, viața bisericească, liturghia nu au sens decât dacă omul se vindecă
de moarte și învie, se sfințește. Cunoașterea omului este efectivă, reală, doar
dacă omul se vindecă, se curățește și ajunge la vederea lui Dumnezeu. Restul
detaliilor existenței sunt lipsite de importanță. De aceea consideră că
teologia autentică nu este posibilă fără o autentică experiență isihastă.
Despre diferentele dintre catolici si ortodocsi
În limbajul teologic al Bisericii Ortodoxe se spune despre creştinismul apusean că a fost scos afară din TrupulBisericii lui Hristos. Asta s-a întâmplat la început cu Vechea Romă, şi anume cu Papa, iar mai apoi cu protestanţii, care au fost eliminaţi [din Biserica Romano-Catolică] de către Papă.
Cauzele scoaterii Vechii Rome din Biserica Ortodoxă au fost
politice şi teologice. În fapt, însă, creştinii apuseni au fost cei care s-au
diferenţiat [de Biserică] în ceea ce priveşte dogma şi, mai ales, în ceea ce
priveşte metodologia dogmei, care este Tradiţia isihastă – care constă în
faptul că omul dobândeşte cunoaşterea lui Dumnezeu prin metoda isihastă şi în
continuare această cunoaştere este pusă în cuvinte, este codificată prin
termeni-dogme. Când, însă, cunoaşterea empirică a lui Dumnezeu se pierde,
atunci se deformează şi dogmele. Vom vedea pe scurt aceste deosebiri.
1. Deosebiri dogmatice şi ecleziologice
După cucerirea Imperiului Roman de Apus de către franci, au
început să fie introduse în spaţiul acestuia şi primele deosebiri dogmatice,
iar odată cu trecerea timpului, au fost adăugate altele şi altele. Despre
aceasta am scris cele de cuviinţă în primul capitol al cărţii şi în
subcapitolul “Augustin – Toma d’Aquino”.
Episcopii Vechii Rome, în ciuda unor deosebiri mici şi
neesenţiale, au avut întotdeauna comuniune cu Episcopii Noii Rome şi cu
Episcopii Răsăritului până în perioada 1009-1014 d.Hr., când, pentru prima
dată, francii au ocupat tronul Vechii Rome. Până în 1009 Papii Romei şi
Patriarhii Constantinopolului au fost uniţi în lupta comună împotriva
stăpânitorilor şi a episcopilor franci, dar şi împotriva ereticilor care au
apărut de-a lungul timpului.
Filioque
La Sinodul de la Frankfurt din 794 d.Hr., francii au
condamnat hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic şi cinstirea sfintelor icoane.
De asemenea, în 809 francii au introdus în Simbolul de Credinţă dogma Filioque,
adică învăţătura despre purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl şi de la Fiul.
Acest adaos a fost condamnat atunci şi de Papa ortodox al Romei. La Sinodul de
la Constantinopol din 879-880 d.Hr., sub Fotie cel Mare, la care au luat parte
şi reprezentanţi ai Papei ortodox de la Roma, au fost condamnaţi cei care
anatemizaseră hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic şi cei care
introduseseră în Simbolul de Credinţă Filioque. Însă, pentru prima dată, Papa
franc Serghie IV, în anul 1009 d.Hr., în epistola sa de întronizare, a adăugat
Filioque în Simbolul de Credinţă, iar Papa Benedict VIII, în anul 1014 d.Hr., a
introdus Crezul cu Filioque în cultul Bisericii, drept care Papa a fost şters
din dipticele Bisericii Ortodoxe.
Marea deosebire
Deosebirea fundamentală dintre Biserica Ortodoxă şi Papism
constă în învăţătura despre fiinţa necreată şi energia necreată a lui Dumnezeu.
În timp ce noi, ortodocşii, credem că Dumnezeu are fiinţă necreată şi energie
necreată şi că Dumnezeu vine în părtăşie cu zidirea şi cu omul prin energia Sa
necreată, cu toate acestea, papistaşii cred că în Dumnezeu fiinţa necreată se
confundă cu energia Sa necreată (actus purus) şi că Dumnezeu comunică cu zidirea
şi cu omul prin energiile sale create, adică susţin că în Dumnezeu există şi
energii create. Atunci, Harul lui Dumnezeu, prin care se sfinţeşte omul, este
considerat energie creată. Dar astfel omul nu se poate sfinţi, de vreme ce în
Sfintele Taine lucrează “harul creat”.
Acest lucru, însă, are şi consecinţe de natură bisericească.
Din moment ce harul prin care Dumnezeu vine în părtăşie cu lumea este creat,
iar harul creat lucrează în Sfintele Taine ale Bisericii, urmează că Taina
Dumnezeieştii Euharistii săvărşită de ei nu este Taină şi nu există prefacerea
pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos. Căci, cum este posibil ca
harul creat să prefacă ziditul în nezidit? Acesta este un motiv în plus pentru
care nu putem avea comuniune cu Catolicii. Aceasta, desigur, este valabil
pentru toate Tainele lor, precum Botezul, Mirungerea etc.
Toate deosebirile
Din această învăţătură fundamentală (actus purus) decurg şi
celelalte deosebiri – învăţătura despre purcederea Duhului Sfânt din Tatăl şi
din Fiul, Purgatoriul, primatul Papei etc., care au devenit de-a lungul
timpului obiectul Dialogurilor Teologice. Iată care sunt acestea:
– Filioque, adică, învăţătura că Duhul Sfânt purcede de la
Tatăl şi de la Fiul, urmarea fiind micşorarea monarhiei Tatălui, anularea
egalităţii desăvârşite a Persoanelor Sfintei Treimi, micşorarea în cinstire a
Duhului Sfânt ca nefiind de aceeaşi putere şi împreună slăvit cu celelalte
Persoane ale Sfintei Treimi, întrucât este socotit drept “Persoană cu lipsuri”.
– folosirea pâinii nedospite (azima) la Dumnezeiasca
Euharistie de către apuseni, fapt care se abate de la modul în care Hristos a
săvârşit Cina cea de Taină,
– sfinţirea “cinstitelor daruri” care se face, nu prin
epicleza adresată Tatălui pentru a-L trimite pe Duhul Sfânt, ci prin recitarea
cuvintelor lui Hristos de la întemeierea [Euharistiei]: “luaşi mâncaţi… beţi
din acesta toţi…”,
– concepţia că jertfa pe cruce a lui Hristos a satisfăcut
dreptatea dumnezeiască, înţelegere care Îl înfăţişează pe Dumnezeu Tatăl drept
un feudal – pe de altă parte, această concepţie trece cu vederea Învierea,
– concepţia despre “meritele prisositoare” a lui Hristos şi
a Sfinţilor şi care [merite] sunt la dispoziţia Papei,
– separarea şi ruptura dintre Taina Botezului, a Mirungerii
şi a Dumnezeieştii Euharistii,
– învăţătura despre moştenirea vinovăției păcatului
strămoşesc,
– inovaţiile liturgice în toate Tainele Bisericii (Botez,
Mirungere, Preoţie, Spovedanie, Cununie, Maslu),
– neîmpărtăşirea mirenilor cu “Sângele” lui Hristos,
– primatul Papei, conform căruia Papa este “episcopus
episcoporum [episcopul episcopilor] şi izvorul autorităţii preoţeşti şi
bisericeşti, este capul infailibil şi Conducătorul Suprem al Bisericii, pe care
o chiverniseşte în chip monarhic ca locţiitor al lui Hristos pe pământ” (I.
Karmiris). Sub acest aspect, Papa se consideră pe sine urmaş al Sfântului
Apostol Petru, căruia i se subordonează ceilalţi Apostoli, chiar şi Sfântul
Apostol Pavel,
– inexistenţa împreună-slujirii în cadrul actelor de cult,
– infailibilatea Papei,
– dogma imaculatei concepţii a Născătoarei de Dumnezeu şi în
genere cultul marial, conform căruia Maica Domnului este ridicată la
dumnezeirea Treimică, vorbindu-se, desigur, şi despre Sfânta Pătrime,
– teoriile despre analogia entis şi analogia fidei care s-au
încetăţenit în spaţiul apusean,
– învăţătura despre progresul continuu al Bisericii în
descoperirea faţetelor ascunse ale adevărului revelat,
– învăţătura despre vocaţia absolută,
– concepţia despre metodologia comună atât în cunoaşterea
lui Dumnezeu, cât şi în cunoaşterea creaturilor, care a condus la conflictul
dintre teologie şi ştiință.
În fine, marea ruptură se vădeşte în deosebirea dintre
teologia scolastică şi cea isihastă. În Apus s-a dezvoltat scolasticismul ca
încercare de cercetare a tuturor tainelor credinţei prin raţiune (Anselm de
Canterburry, Toma d’Aquino), în timp ce în Biserica Ortodoxă dăinuie isihasmul,
adică curăţirea inimii şi luminarea minţii, pentru dobândirea cunoaşterii lui
Dumnezeu. Dialogul dintre Sfântul Grigore Palama şi scolasticul şi uniatul
Varlaam este semnificativ în acest sens şi arată această deosebire.
Abatere de la ecleziologia ortodoxă
Consecinţă a tuturor celor de mai sus este faptul că în
Papism avem de-a face cu o abatere de la ecleziologia ortodoxă. Câtă vreme în
Biserica Ortodoxă se acordă o mare importanţă îndumnezeirii, care înseamnă
comuniunea omului cu Dumnezeu prin vederea Luminii necreate, îndumnezeiţii
fiind cei care se întrunesc, aşadar, în cadrul Sinoadelor Ecumenice pentru a
marca neîndoielnic hotarele adevărului revelat [de înşelare] în situaţiile de
confuzie – în Papism se dă o mare importanţă instituţiei Papei, care Papă este
mai presus chiar şi decât Sinoadele Ecumenice.
Potrivit teologiei latine “autoritatea Bisericii există doar
când se întemeiază şi se armonizează cu voinţa Papei. În caz contrar, ea este
desfiinţată”. Episcopul Maré a scris: “Ar fi mult mai exacţi romano-catolicii
dacă, rostind Crezul, ar spune: “şi întru unul Papă” decât să spună “şi întru
una … Biserică”.
De asemenea, “importanţa şi rolul episcopilor în cadrul
bisericii romano-catolice nu este decât aceea de simplă reprezentare a puterii
papale, căreia i se supun şi episcopii înşişi, la fel ca şi simplii
credincioşi”. În ecleziologia papistaşă se afirmă în esenţă că: “puterea
apostolică s-a pierdut odată cu Apostolii şi nu a fost transmisă episcopilor ce
i-au urmat lor. Numai puterea papală a lui Petru, sub care se aflau toţi
ceilalţi, s-a transmis succesorilor lui Petru, adică Papilor” . Chiar şi
Sinoadele Ecumenice au valoarea pe care le-o îngăduie Papa Romei, deoarece “nu
sunt şi nici nu pot fi altceva decât congrese ale creştinismului, convocate sub
autoritatea, puterea şi prezidiul Papei”. Dacă Papa iese din sala de congres
spunând: “Nu mă mai aflu aici”, în acea clipă Sinodul Ecumenic încetează să mai
aibă valabilitate. “Prevederile Sinodului, de asemenea, nu au nici o valoare
dacă nu sunt consimţite şi validate de Papă, care le va şi impune, prin natura
autorităţii sale, credincioşilor” .
Din această perspectivă, “Biserica” papistaşă afirmă că
toate Bisericile Răsăritului sunt în dezacord [cu Papa] şi prezintă lipsuri,
aşadar prin iconomie ne primesc papistaşii în comuniune, şi, desigur, tot prin
iconomie ne acceptă ca Biserici surori, întrucât “Biserica” papistaşă se
consideră pe sine Biserica-Mamă, iar pe noi ne consideră Biserici-Fiice.
Vaticanul este stat
Vaticanul este stat, iar fiecare Papă este conducător al
statului Vatican. Avem de-a face cu o organizaţie antropocentristă, ceea ce
presupune secularizare, şi anume o secularizare instituţionalizată. Statul
Vatican a fost întemeiat în 755 d.Hr. de Pepin cel Scurt, tatăl lui Carol cel
Mare, iar în epoca noastră a fost recunoscut în 1929 de către Musolini. Este
importantă justificarea pe care Papa Pius IX o dă proclamării Statului Papal,
aşa cum acesta însuşi a rostit-o: “Reprezentantul pe pământ al lui Dumnezeu nu
poate fi cetăţeanul unui stat pământesc”. Hristos a fost cetăţean al unui stat
pământesc, Papa nu poate fi! Autoritatea papală constă în teocraţie – căci
teocraţia se defineşte drept concentrarea puterii lumeşti şi bisericeşti într-o
singură persoană. Astăzi state teocratice sunt Vaticanul şi Iranul.
Sunt edificatoare cele afirmate în cadrul cuvântului ţinut
la întronizarea sa, de Papa Inochentie III (1198-1216): “Cel care are mireasă
este mire. Dar această mireasă (Biserica) nu a venit la unirea nunţii cu
mâinile goale, ci mi-a dăruit o preţioasă zestre fără seamăn, şi anume
plinătatea bunurilor duhovniceşti şi vastitatea celor lumeşti, măreţia şi
belşugul amândurora… Ca simboluri ale bunurilor lumeşti mi-a dat Stema, Mitra
pentru Preoţie, iar Stema pentru împărăţie şi m-a rânduit reprezentant al
Aceluia, pe haina şi pe coapsa Căruia s-a scris: Împăratul Împăraţilor şi
Domnul Domnilor”.
Prin urmare, există mari deosebiri teologice, care au fost
condamnate de Sinodul ţinut sub Fotie cel Mare şi de Sinodul ţinut sub Sfântul
Grigorie Palama, după cum se vede şi în “Sinodiconul Ortodoxiei”. De asemenea,
şi Părinţii Bisericii, şi Sinoadele Locale până în secolul al XIX-lea, au
condamnat toate înşelările Papismului.
Lucrul acesta nu se tămăduieşte şi nici nu poate fi
îndreptat printr-o simplă absolvire formală, pe care o va acorda Papa pentru o
greşeală istorică, câtă vreme concepţiile sale teologice rămân în afara
Revelaţiei, iar Ecleziologia se mişcă pe un drum greşit – câtă vreme, desigur,
Papa trece drept conducătorul lumii creştine, drept succesor al Apostolului
Petru şi vicar-reprezentant al lui Hristos pe pământ, ca şi cum Hristos i-ar fi
acordat Papei puterea Sa, iar El s-ar odihni fericit în Ceruri.
Sursa: http://deveghepatriei.wordpress.com/2014/03/07/papa-este-inaintemergatorul-antihristului-nu-exista-iadul-cuvantul-ips-ierotheos-vlahos-erezia-papistaseasca-catolica/
Va recomand si cartile IPS-ului Ierotheos Vlahos:
Bioetica si bioteologie - Ierotheos Vlahos
O noapte in pustia Sfantului Munte 2011 - Ierothei Vlahos
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa - Ierotheos
Spovedania si vindecarea sufletului - Hierotheos Vlachos
Psihoterapia ortodoxa - Mitropolit Hierotheos Vlachos
Mai multe carti ale inaltului ierarh le gasiti aici.
Sursa: http://deveghepatriei.wordpress.com/2014/03/07/papa-este-inaintemergatorul-antihristului-nu-exista-iadul-cuvantul-ips-ierotheos-vlahos-erezia-papistaseasca-catolica/
Va recomand si cartile IPS-ului Ierotheos Vlahos:
Bioetica si bioteologie - Ierotheos Vlahos
O noapte in pustia Sfantului Munte 2011 - Ierothei Vlahos
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa - Ierotheos
Spovedania si vindecarea sufletului - Hierotheos Vlachos
Psihoterapia ortodoxa - Mitropolit Hierotheos Vlachos
Vremea lucrarii. Chipul launtric al Traditiei ortodoxe: teologie si viata
Stiu un om intru Hristos: Staretul Sofronie, isihastul si theologul
Mai multe carti ale inaltului ierarh le gasiti aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.