Frumoasa meserie au “Sommelierii” (degustatori
profesionisti si cunoscatori indeaproape al producerii, comercializarii vinului
si nu numai): degusta vinuri pe care uneori nu le-ar cumpara (din pricina
costului), calatoresc, socializeaza si ajuta consumatorul sa-si gaseasca un nou
vin favorit pe care altminteri nu l-ar lua in considerare.
Intrand in domeniul restaurantalor imediat
dupa terminarea liceului, nu mi-a fost greu sa gasesc puncte comune cu
industria vinului. Lucrand intr-o crama pentru sase luni am cunoscut indeaprope
ce inseamna vinul varsat de “buturuga”, ce inseamna curatarea unui butoi si binenteles
partea cea mai frumoasa… degustarea.
In restaurante am inteles ca fiecare fel
de mancare poate avea un partener lichid (fie ca vorbim de vin, bere, tuica, sake,
cocktail, etc.) care asociat in functie de moment (prieteni), ingrediente sau
bunul gust (simt) poate creea o experienta memorabila. Dupa cativa ani pe meleagurile noastre am
avut ocazia de a calatorii si a lucra peste ocean in America. Acolo cultura gastronomica de “fine
dining” te impinge spre intoarcerea la
materialele didactice pentru a ramane pe un nivel ascendent!
Intre hot dog si hamburgeri am gasit timp
(si bani) si pentru experiente culinare mai elaborate incercand sa ma bucur de
micile momente ale vietii. Vinurile americane fac parte din “Lumea noua” (ex.
America de Sud, Africa de Sud, Noua Zeelanda, Australia), sunt de calitate
internationala si pot concura cu brio vinurile din “Lumea Veche” (ex. Franta,
Italia, Germania, Spania, Portugalia).
Partea
cea mai frumoasa erau degustarile de vinuri care erau saptamanal sustinute de
distribuitorii de vinuri pentru a ne imbunatatii vocabularul oenologic si
calitatiile de salesmanship care duceau spre o singura concluzie… ca si
Sommelier sau profesionist ideal ar fi sa creezi momente de neuitat clentilor localului, nu
este important sa vinzi cel mai scump produs din meniu, dar este bine sa
cunosti de ce are pretul atat de ridicat. Binenteles ca nu toate vinurile au
preturi justificabile.
Vinul in America a avut de suferit in
anii ’20 din cauza prohibitiei. In anul 1920 in SUA se interzice consumul
vinului. Acesta era folosit doar in scopuri religioase si medicinale. Industria isi revine in 1933, dupa
abrogarea prohibitiei, si a prins aripi pe la mijlocul anilor ’60 cand “Napa
Valley” devine prima denumire prestigioasa din America, prin fondarea cramei
Robert Mondavi.
Momentul decisiv pentru aparitia
vinului american pe plan international s-a consumat in anul 1976 - degustarea de la Paris aduce vinul californian
pe un loc superior celui francez (Judecata de la Paris). Degustarea de vinuri de la Paris din 1976
sau Hotărârea de la Paris a fost un concurs de vinuri organizat la 24 mai 1976 de către Steven Spurrier (un
negustor de vinuri britanic). La degustare, desfasurata in “orb”, au fost
incluse vinuri cru classe de Bordeaux, deasemenea avand si vinuri californiene,
acestea din urma fiind mai putin cunoscute. Specialistii au fost uimiti de
calitatea vinului American. De atunci vinurile Lumii Noi sunt din ce in ce mai
apreciate pretutindeni in lume. Spurrier a vândut doar vinul francez inainte de
degustare și a crezut că vinurile din
California, nu au sanse sa câștige.
Toate cele 50 de State ale
Americii produc vin, dar sunt doar patru
mai importante: California, Oregon, Washington, New York. Principalele tipuri
de struguri plantati sunt: Chardonnay, Riesling, Sauvignon Blanc, Pinot Gris (acelasi
cu Pinot Grigio din Italia) pentru cei albi si Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot
Noir, Cabernet Franc, Syrah, Zinfindel pentru cei rosii si nu numai.
Deoarece cultura vinului s-a
dezvoltat asa de mult in ultimii 40 de ani, cand la inceputul anilor ’70 in
America existau aproximativ 440 de vinarii iar in zilele nostre sunt deja peste
7000 de producatori de vinuri, fiecare crama incearca sa aduca consumatorului
cea mai buna interpretare a strugurelui vinificat din punctul de vedere al
maestrului pivnicer (oenolog), fie ca este vorba de vinificare in butoi de
stejar sau “ou de ciment” sau alte metode.
In principal vinurile de California sunt concentrate, maturate in
stejar, cu fructe de padure, condimente si binenteles de o calitate inalta si
care pot atinge o varsta frumoasa in pivintele colectionarilor. Toate acestea
sunt pe cale a fi schimbate de o mentalitate noua a tinerilor producatori de
vinuri care au adus un val de schimbare in ultimii cativa ani fiind dornici de
afirmare si iubind ceea ce fac.
In functie de varsta de invechire al
vinului sau procesele de vinificare, produsul obtinut poate bucura papilele
gustative intr-o asociere cu un meniu culinar. Este uimitor cum un Sauvignon
Blanc nematurat, proaspat, cu arome de grepefruit si ardei gras verde poate
complimenta o portie de paste cu creveti si ierburi proaspete sau o salata de
legume si un vinaigrette (sos) de citrice.
Binenteles ca in cultura gastronomica
americana foarte multe produse si sosuri au un continut ridicat de zahar (si am
cam fugit de ele), dar exista un vin pentru fiecare preparat in parte si
binenteles pentru fiecare buzunar. Calitatea serviciilor este in principal
ridicata, mai ales in sud, care este supranumit “Southern hospitality”, acolo unde ospatarul evolueaza intr-un mediu
unde este incurajat sa treaca peste “fisa postului” pentru a asigura excelenta
in servicii si satisfactia clientului.
Excelenta in servicii ajuta clientii sa se simta bineveninti dar
binenteles ca ajuta si vinul, prin cunoasterea sa in detaliu, adugand inca un
strat de service in creearea atmosferei perfecte!
Vinul perfect este acela care te
ajuta sa te bucuri de un moment anume, vinul perfect este acela care ii uneste
pe oameni, vinul perfect este Acela care te indeamna sa lasi toate grijile
deoparte si te ademeneste sa te cunosti pe tine… vinul perfect!
Degustator de vinuri profesionist TRICU MIRCEA
mircea_tricu@yahoo.com
0722.629.824
mircea_tricu@yahoo.com
0722.629.824
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.