A
doua virtute teologică, strâns legată de credinţă şi hrănită cu iubire este
virtutea nădejdii. Omul nu trăieşte numai în trecut (prin amintire) sau în
prezent, ci şi în viitor, în sensul că spre viitor îşi proiectează aspiraţiile sale. Nu e om
care să nu-şi proiecteze în viitor realizările sale şi să nu se gândească la
viitor. Trebuie să distingem însă între nădejde ca virtute teologică sau
orientarea inerentă şi sigură a vieţii omului către viitor şi simplele visuri
sau iluzii. Omul este o fiinţă mărginită,dar el trăieşte spre fericire sau
osândă veşnică.
Nădejdea
devine o forţă care mobilizează întreaga fiinţă pentru dobândirea bunului
făgăduit de cineva.
Trebuie
distins, însă, între nădejdea creştină şi simpla năzuinţă după ceva. Nadejdea e
o năzuinţă care dă sens vieţii creştinului. Noi sperăm să dobândim pe Dumnezeu
însuşi.
Obiectul
nădejdii creştine este Dumnezeu Însuşi, pe Care vrem să-L dobândim ca pe un bun
al nostru.
Nădejdea
ca virtute teologică
Temeiul
nădejdii este însăşi iubirea lui Dumnezeu şi făgăduinţa Lui făcută omului
pentru mântuire. Din iubire, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său în lume pentru
mântuirea noastră. Dumnezeu este totdeauna credincios făgăduinţei făcute.
Primilor oameni Dumnezeu le-a promis un Mântuitor pe care L-a şi dat la „plinirea
vremii”. Obiectul nădejdii nu poate fi altul decât Dumnezeu. În nădejde – ca
virtute teologică – intră o serie de elemente ca: năzuinţa (tensiunea) după
Dumnezeu, spre posesiunea bunului suprem (mântuirea) şi harul divin din partea
lui Dumnezeu.
Nădejdea
este o virtute insuflată de Dumnezeu omului în apele botezului (ca şi
credinţa); este o virtute harică; obiectivul prim e Dumnezeu; obiectivul
secundar – toate mijloacele necesare asigurate de Dumnezeu omului, ca acesta să
dobândească mântuirea. Cel ce nădăjduieşte în Dumnezeu are încredere că
Dumnezeu îi va da mântuirea, dar are şi încredere că El îi va asigura
mijloacele şi condiţiile pentru dobândirea acesteia. Nădejdea priveşte viaţa omului în timp, dar
orientată spre viitor. Obiectivul secundar al nădejdii îl formează cele
necesare vieţuirii omului în timp.
Definiţie:
Nădejdea este virtutea teologică prin care, pe baza făgăduinţei lui Dumnezeu,
avem încredere că vom ajunge la fericirea veşnică şi că în viaţa de aici nu vom
fi lipsiţi de cele necesare atingerii acestei ţinte.
Având
în vedere toate acestea, nădejdea este – cum spune Sfântul Apostol Pavel –
„ancoră a sufletului sigură şi tare, care intră în cele dinăuntru ale
catapetesmei, unde a intrat şi înaintemergător pentru noi Iisus” (Evrei 6,
19-20).
Nădejdea
implică şi credinţa şi iubirea, dar şi angajarea omului cu toate puterile lui
sufleteşti. În nădejde avem prezente şi mintea şi simţirea, dat şi voinţa;
elementul dominant (având în vedere caracterul ei dinamic) este voinţa, fiindcă
orice virtute presupune un efort, o străduinţă. Şi credinţa presupune efort. În
nădejde, deşi participă toate puterile sufleteşti, este pe primul plan
tensiunea omului după absolut şi străduinţa omului în această tensiune după
absolut. Deşi accentul cade pe voinţă, nadejdea angajează întreaga persoană.
Nădăjduieşti cu toată fiinţa ta, nu numai cu voinţa.
Necesitatea
şi însuşirile nădejdii
Nădejdea
este absolut necesară pentru mântuire. De aceea o şi primim odată cu harul
baptismal. Ea îndreaptă întreaga fiinţă a creştinului spre Dumnezeu, ca ţintă
supremă a vieţii lui. Ea sprijină sufletul pe Dumnezeu, într-o încredere
necontenită în ajutorul Lui. Ea dă putere de luptă, de înfrângere a tuturor
greutăţilor, pentru dobândirea mântuirii. Ea e forţa de dinamizare a vieţii
creştine în orientarea ei spre Bunul suprem. Viaţa fără nădejde este viaţă fără
vlagă şi fără suport.
De aceea, Sfânta Scriptură o
recomandă expres şi laudă pe cel care nădăjduieşte în Domnul: „Nădăjduiţi în
Domnul”, zice Psalmistul (Ps. IV, 5). „ Nădăjduieşte în Domnul şi fă bine;
Domnul pe cei drepţi îi izbăveşte, pentru că au nădăjduit într-Însul” (Ps
XXXVI, 4). De aceea, aceasta este hotărârea Psalmistului: „Iar pe mine bine
este să nu mă lipsesc de Dumnezeu, sa-mi pun nădejdea în Domnul Dumnezeul meu”
(Ps. LXXII, 28). Căruia îi răspunde Pavel, socotindu-se Apostol al lui Iisus
Hristos „întru nădejdea vieţii veşnice, pe care a făgăduit-o nemincinosul
Dumnezeu înainte de anii vecilor” (Tit I, 1-2) şi îndemnând pe credincioşi: „Să
ţinem neclintiţi mărturisirea nădejdii, pentru că cel care a făgăduit este
vrednic de credinţă” (Evr. X, 23).
De aceea nădejdea trebuie cultivată
şi ferită de toate primejdiile. Mijloacele de cultivare a nădejdii sunt:
rugăciunea, lectura, meditaţia, cugetarea la binefacerile lui Dumnezeu, la
vieţile sfinţilor, repetarea actului nădejdii etc. Astfel, nădejdea prin
exercitarea ei necontenită se întăreşte şi se desăvârşeşte, dobândind toate
însuşirile ce-i sunt caracteristice.
Între însuşirile nădejdii amintim:
a)
nădejdea să fie luminată, adică să
se îndrepte, în primul rând, spre bunurile veşnice şi spirituale, iar spre
bunurile vremelnice numai întrucât acestea slujesc mântuirii;
b)
să fie tare şi neclintită pentru că
se sprijină pe Dumnezeu (2 Tim. I, 12;
Filip. IV, 13);
c)
să fie vie (1 Petru I, 3), adică însufleţită de iubire, căci cum va
năzui cu ardoare spre bunurile cereşti, dacă nu le va iubi ?
„Lucraţi la mântuirea voastră cu frică şi cu
cutremur” (Filip. II, 12). Tocmai această nesiguranţă şi teamă ne fac să ne
legăm mai tare de Dumnezeu, să fim mai atenţi în lupta pentru virtute şi să
folosim mai deplin mijloacele ce ni le pune Dumnezeu la dispoziţie. Se înţelege
că cu cât viaţa cuiva este mai curată, mai conformă cu voia lui Dumnezeu, cu
atât nădejdea lui este mai puternică, mai sigură. Totuşi nici un muritor nu
poate spune că are certitudinea absolută a mântuirii, ci toţi trebuie să
mărturisim cu Sfântul Apostol Pavel: „ Prin nădejde ne-am mântuit” (Rom. VIII,
24).
Roadele
nădejdii
Roadele nădejdii sunt multiple.
Revelăm numai pe cele mai generale.
În primul rând, nădejdea îndreaptă
cu mare dorire sufletul spre Dumnezeu, spre viaţa viitoare, si-l dezlipeşte de
bunurile simţuale şi vremelnice. El nu are cetate stătătoare pe pamânt; cetatea
lui este cea care vă să fie, cetatea din ceruri (Evr. XIII, 14).
În al doilea rând, nădejdea naşte râvnă, curajul, tăria,
statornicia în lucrarea mântuirii. Ea produce bărbăţia creştină, care şi-a
găsit întruparea în Sfinţii Apostoli, în mucenicii şi mărturisitorii credinţei.
Privind spre bunurile viitoare, ei au înfruntat toate vâltorile vieţii, cu
curaj, seninătate şi bucurie, nevoindu-se ca să fie întru toate bineplăcuţi
Domnului (2 Cor. V, 4-9). Bărbăţia creştină este entuziasm în luptă şi răbdare
în necazuri. Este ceea ce spune Psalmistul: „Fiţi tari cei ce nădăjduiţi în
Domnul şi să se îmbărbăteze inimile voastre” (Ps. XXX, 23) şi continuă
Apostolul Pavel: „Ne lăudăm cu nădejdea măririi lui Dumnezeu. si nu numai atât,
ci ne şi lăudăm în necazuri, ştiind că necazul aduce răbdare şi răbdarea
încercare, iar încercarea nădejde. Iar nădejdea nu ruşinează” (Rom. V, 2-5).
Sau în altă parte: „Spre aceasta ne şi ostenim şi suntem ocrotiţi, căci am
nădăjduit în Dumnezeu cel viu, convinşii fiind că dacă pătimim cu Hristos,
împreună cu El ne vom şi mări” (Rom. VIII, 17; 1Tim. IV, 10). Căci „Cel ce
rabdă până la sfârşit, acela se va mântui” (Mat. X, 22).
Păcatele
împotriva nădejdii
Deznădejdea este pierderea oricărei
nădejdi în Dumnezeu şi în mântuirea proprie. Deznădejdea poate izvorâ:
a)
din conştiinţa păcătoşeniei proprii,
unită cu socotinţa că nu poţi avea iertare la Dumnezeu (Iuda, spre exemplu);
b)
din căderea în robia păcatului printr-o
viaţă imorală, în aşa fel încât creştinul ajunge să creadă că nu mai este
scăpare din această robie;
c)
din nenorocirile vieţii, care,
uneori, ne pun la grea încercare.
Încrederea peste măsură poate fi de
două feluri: referitoare la Dumnezeu şi referitoare la noi înşine. Cu referire
la Dumnezeu, încrederea peste măsură înseamnă a continua să păcătuieşti pe
motivul că Dumnezeu este bun şi iartă. Bunătatea lui Dumnezeu este luată tocmai
pentru a săvârşi păcatul. Unii credincioşi îşi fac socoteala că se vor pocăi
mai târziu şi Dumnezeu îi va ierta, fără a-şi da seama că îndelungă-răbdarea
lui Dumnezeu nu trebuie să fie un prilej de slăbiciune, ci de îndreptare şi
fără a se gândi că nimeni nu ştie nici ziua nici ceasul în care va fi chemat la
judecată (Luca XII, 40-48). De aceea, pe aceştia pe bună dreptate îi sfătuieşte
înţeleptul Sirah: „Nu zice: am păcătuit şi ce mi s-a întâmplat ? Nu zice: mare
este bunătatea lui Dumnezeu şi mi se va milostivi pentru mulţimea păcatelor
mele ! Nu zăbovi a te întoarce la Domnul şi nu amâna întoarcerea de pe o zi pe
alta. Căci mânia lui va veni deodată şi în ziua răzbunării te va nimici” (V,
4-7).
Cu referire la noi înşine,
încrederea peste măsură constă în a crede că putem dobândi mântuirea prin puterile
noastre proprii, fără ajutorul lui Dumnezeu (pelagianism). Aceasta izvorăşte
din mândrie, din supraestimarea forţelor noastre. Ea trebuie combătută prin
conştiinţa clară că fără Dumnezeu noi nu putem face nimic pentru mântuirea
noastră.
Fiind în acelaşi timp păcate
împotriva acţiunii sfinţitoare a Duhului Sfânt în noi, deznădejdea şi
încrederea peste măsură în bunătatea lui Dumnezeu şi în puterile proprii sunt
păcate de moarte, făcând parte din păcatele împotriva Duhului Sfânt (Mat. XII,
31-32).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.