Pe fiecare piesa de metal ce
compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Resita - Romania
"
Putini sunt cei care stiu ca
simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie
inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu.
Dupa ce a absolvit cursurile
Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in
cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
In 1878, Panculescu revine in tara
pentru a construi calea ferata Bucuresti-Predeal.
In acea perioada, inginerul
inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa
revolutioneze constructiile metalice. Astfel, datorita metodei de montare a
sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa
termine lucrarea concesionata in mai putin de un an, desi termenul de livrare
era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a gazduit pe Gustave
Eiffel
Impresionat de proiectul
inginerului roman, Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte
pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspector general al
Cailor Ferate Romane. Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la
montarea caii ferate.
In 1879, in casa unde se afla
acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost
impresionat de genialitatea inventiei romanesti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea
sa devina celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn
iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.
Impreuna au discutat despre
adaptarea tehnicii inventate de Panculescu la constructia turnului, folosind
subansamble metalice confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce
se inalta lucrarea. Interesant este si faptul ca destinul celor doi ingineri avea sa se incheie, in acelasi
an, 1922.
Cunoscut in Franta, anonim in
Romania
Profesorul Eugen Stanescu de la
Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie s-a numarat printre putinii
cercetatori ai acestui inedit episod.
A fost special in Franta pentru a
studia cat de cunoscut este aportul inginerului roman la ridicarea simbolului
orasului luminii.
Studiind documentele acelor
vremuri, profesorul a gasit un studiu intitulat "Communication sur les
travaux de la tour de 300 m", datat 1887, in care celebrul inginer
Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi
putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul
roman Gheorghe
Panculescu la constructia
tronsonului de cale ferata Bucuresti-Predeal. Din pacate, numele romanului este
mult mai cunoscut in Franta decit in tara unde s-a nascut.
Doar la insistentele profesorului
Stanescu, o scoala generala din Valenii de Munte poarta de la inceputul acestui
an numele inginerului Panculescu.
*Istoric: vechi traditii
industriale (sec. XVIII - primele furnale si prima locomotiva cu aburi); Turnul
Eiffel din Paris este construit cu otel fabricat la Resita ..
Sursa: https://www.facebook.com/dan.popa.86/posts/916409171767136?fref=nf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.