In canonul 51 se spune: “Daca vreun episcop, sau prezbiter,
sau diacon, sau oricare din catalogul ierarhicesc s-ar indeparta de nunta, de
carnuri si de vin, pentru scarba, nu pentru infranare, nesocotind ca toate sunt
foarte bune si ca barbat si femeie a facut Dumnezeu pe om, ci hulind ar barfi
faptura, ori sa se indeparteze, ori sa se cateriseasca si sa se lepede de
Biserica, asemenea si laicul”, iar canonul al 5-lea spune: “Episcopul sau
prezbiterul sau diaconul sa nu se lepede de femeia sa in chip de evlavie. Daca
se va lepada de ea, sa fie indepartat de la cele sfinte, iar daca persista in
acest pacat sa se cateriseasca”.
In canonul 1 al sinodului din Gangra se spune: “Daca cineva
va condamna nunta sau femeia credincioasa care traieste cu barbatul ei, sau o
va certa pe aceasta ca pe o persoana care nu va putea intra in Imparatia lui
Dumnezeu, sa fie anatema” (adica exclus din Biserica) si mai departe (canonul
14): “Daca vreo femeie si-ar lepada barbatul si ar voi sa se abtina, fiindu-i
scarba de nunta, fie anatema”.
Sinodul din Gangra “cinstim fecioria in smerenie [...]
incuviintam si smerita lepadare de grijile lumesti si laudam casatoria
cinstita” (canonul 21).
Aducand ca exemplu pe sotii Acvila si Priscila, Sfantul Ioan
Gura de Aur spunea: “sa nu se osandeasca casatoria si sa nu se considere sotia,
cresterea copiilor, casa si munca o piedica pentru urmarea faptelor credintei”.
Acvila si Priscila au fost sot si sotie, se ocupau cu mestesugul si si-au
aratat dragostea pentru Dumnezeu mai bine decat multi dintre cei care locuiesc
in manastiri.
Atât în Vechiul (Fac. 2:24) cât şi în Noul Testament (Mt.
19:5), Dumnezeu a spus: „Şi vor fi amândoi un trup”.
“Femeia nu este stapana pe trupul sau, ci barbatul; asemenea
nici barbatul nu este stapan pe trupul sau, ci femeia” (1 Cor. 7, 4).
“Sa nu va lipsiti unul de altul, decat cu buna invoiala
pentru un timp, ca sa va indeletniciti cu postul si cu rugaciunea, si iarasi sa
fiti impreuna, ca sa nu va ispiteasca satana, din pricina neinfranarii voastre”
(1 Cor. 7,5).
„cinstită să fie nunta întru toate şi patul nespurcat. Iar pe
desfrânaţi îi va judeca Dumnezeu” Evr. 13, 4
Sfântul Ioan Gură-de-Aur tâlcuieşte aceste cuvinte ale
Apostolului Pavel spunându-le femeilor: „Dacă soţul tău săvârşeşte preacurvie
(adulter) din pricina refuzului tău, nu doar că nu vei trage folos din
înfrânarea ta, fiindcă e o înfrânare după voia ta egoistă, în afara voii lui
Dumnezeu – nu doar că nu vei trage folos din înfrânarea ta, ci şi preacurvia
(adulterul) soţului tău va fi păcatul tău!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.