Crucea atat ca obiect dar si ca semn ii aminteste diavolului de marea pacaleala pe care si-a luat-o. El a considerat ca va scapa de Iisus cum a scapat si de prorocii Vechiului Testament ridicand pe popor impotriva Lui si prin moarte oprindu-L sa mai vorbeasca. Iisus patimeste ca un muritor, moare ca un om, se coboara in iad ca orice suflet insa se coboara si intru slava Sa dumnezeiasca. Zic foarte frumos cantarile invierii: “iadul vazandu-Te s-a cutremurat”, “portile iadului le-ai sfarmat Doamne si incuietorile le-ai frant”, “iadul a fost pradat”. Iisus prin urmare, intra cu lumina Sa dumnezeiasca, luminand intunericul iadului. Ia sufletele dreptilor Vechiului Testament si sufletele paganilor care au dus o viata morala si le muta in rai. Primul suflet care intra in Rai este a talharului care s-a cait pe cruce si caruia Iisus i-a fagaduit intrarea in rai chiar in ziua mortii. Dupa cum va amintiti din lectiile trecute, Raiul a fost inchis in urma pacatului stramosesc. Din aceasta cauza nimeni nu se mantuia. Mergeau in iad chiar si sufletele dreptilor. Ei nu se impartaseau aici de chinurile pacatosilor. Chinul lor era imposibilitatea de a sta in comuniune cu Dumnezeu pe care l-au iubit si slujit in toata viata lor. Este ca si cum mama ta mult iubita este plecata in strainatate si nu o poti vedea, imbratisa, nu ii poti auzi glasul cel dulce, nu poti sta cu ea in comuniune. Prin moartea pe Cruce, Iisus s-a pogorat cu sufletul in iad in slava Sa dumnezeiasca de unde a scos sufletele dreptilor din vechime pe care le-a mutat in Rai.
Acum apare o intrebare: De ce a mai fost nevoie ca Iisus sa invie din morti? A redeschis Raiul! De ce a trebuit sa revina pe pamant?
El revine pe pamant, invie din morti nu pentru ca sa faca in ciuda evreilor care L-au omorat, ci pentru a finaliza opera Sa mantuitoare. Ce anume mai avea de facut?
1. Trebuia sa indumnezeiasca firea umana la gradul cel mai inalt. Astfel, il vedem dupa invierea Sa ca intra cu trupul prin usile incuiate la apostoli, dispare din mijlocul ucenicilor Luca si Cleopa, mananca cu ucenicii dar nu are nevoie de hrana. Toate acestea ne arata ca trupul lui Iisus dupa inviere a capatat noi caracteristici. La fel vor fi si trupurile tuturor oamenilor dupa invierea cea de obste dupa Judecata de Apoi.
2. Trebuia sa-si ridice trupul la cer.
3. Trebuia sa intareasca apostolii in credinta. Acestia era inchisi de frica iudeilor. Erau extrem de speriati deoarece le era frica sa nu fie si ei ucisi. Ce curaj ar fi avut apostolii sa propovaduiasca evanghelia?
4. Trebuia sa le dea apostolilor puterea preotiei. Cand se arata apostolilor El le spune asa:
21. Şi Iisus le-a zis iarăşi: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi.
22. Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt;
23. Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.
(Ioan 20, 21-23)
Prin aceasta hirotonie, apostolii si urmasii lor devin conductori ai harului Sfantului Duh. Sfantul Ioan Gura de Aur spunea foarte frumos: “Dumnezeu se foloseste de mainile si gura preotului pentru ca sa trimita harul Sfantului Duh in lume”.
Prima hirotonie a apostolilor in treapta diaconei este relatata de evanghelistul Matei la capitolul 10:
1. Chemând la Sine pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat lor putere asupra duhurilor celor necurate, ca să le scoată şi să tămăduiască orice boală şi orice neputinţă.
Hirotonia in treapta preotiei a fost dupa invierea Sa din morti cum am vazut mai sus.
Hirotonia in treapta arhieriei a fost la pogorarea Sfantului Duh.
5. Trebuia sa dea apostolilor directivele sau misiunea pe care o aveau de indeplinit:
18. Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.
19. Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
20. Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin.
(Matei 28, 18-20)
Invierea lui Iisus a fost pusa la indoiala inca de la inceput.
1. TEORIA INSELACIUNII. Citim in evanghelie ca arhiereii si batranii au dat bani multi ostasilor pentru a sustine ca apostolii au furat trupul lui Iisus pe cand ostasii dormeau.
11. … iată unii din strajă, venind în cetate, au vestit arhiereilor toate cele întâmplate.
12. Şi, adunându-se ei împreună cu bătrânii şi ţinând sfat, au dat bani mulţi ostaşilor,
13. Zicând: Spuneţi că ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam;
14. Şi de se va auzi aceasta la dregătorul, noi îl vom îndupleca şi pe voi fără grijă vă vom face.
15. Iar ei, luând arginţii, au făcut precum au fost învăţaţi. Şi s-a răspândit cuvântul acesta între Iudei, până în ziua de azi.
(Matei 28. 11-15)
O astfel de neglijenta in vremea aceea era pedepsita foarte aspru, chiar cu moartea! Iata insa ce influenta aveau arhiereii si batranii poporului in fata lui Pontiu Pilat ca dupa ce ii mituiesc pe soldati, reusesc sa ii scoata nevinovati in fata autoritatilor.
Apostolii nu aveau cum sa fure trupul mort a lui Iisus deoarece ei erau foarte speriati si le era frica sa nu fie ucisi. Ce ar fi putut face apostolii cu acest trup si la ce le-ar fi folosit? Avea rost sa fure trupul cand moartea Invatatorului lor le zdruncinase credinta in dumnezeirea Lui? Apostolii nu ar mai fi avut puterea launtrica, nici entuziasmul ca sa propovaduiasca in numele unui mort. Nu ar mai fi fost in stare nici sa rabde inchisoare si chiar moartea.
2. IPOTEZA MORTII APARENTE. Iisus s-ar fi aflat intr-o moarte clinica, intr-un fel de lesin din care si-a revenit si a iesit din mormant. Acest fapt cade deoarece:
a. Ostasii romani au zdrobit fluierele picioarelor celor 2 talhari pentru a le grabi moartea, mai putin pe ale lui Iisus care murise. Confirmarea mortii a venit in momentul cand la impungerea cu sulita de catre sutas, din coasta lui Iisus a curs sange si apa. Aceasta era dovada clinica a mortii unui om in acea vreme. Sangele s-a separat de apa.
32. Deci au venit ostaşii şi au zdrobit fluierele celui dintâi şi ale celuilalt, care era răstignit împreună cu el.
33. Dar venind la Iisus, dacă au văzut că deja murise, nu I-au zdrobit fluierele.
34. Ci unul din ostaşi cu suliţa a împuns coasta Lui şi îndată a ieşit sânge şi apă.
35. Şi cel ce a văzut a mărturisit şi mărturia lui e adevărată; şi acela ştie că spune adevărul, ca şi voi să credeţi.
(Ioan 19, 32-35)
b. Pilat nu ar fi permis ingroparea lui Iisus daca acesta nu ar fi murit.
c. Chiar de nu ar fi murit, dupa atatea chinuri si suferinte indurate, Iisus nu ar mai fi avut putere sa dea piatra cea mare la o parte de la gura mormantului.
d. Chiar de ar fi dat piatra la o parte, ar fi fost oprit de ostasii care pazeau mormantul. Ei nu aveau voie sa doarma. O asemenea neglijenta putea fi pedepsita foarte aspru, chiar cu moartea.
e. Infatisarea lui Iisus apostolilor nu ar fi provocat in sufletele lor decat mila si compasiune si in nici un caz nu le-ar fi lasat impresia ca El este biruitorul mortii.
3. IPOTEZA VIZIUNII. Apostolii au suferit niste traume psihice in urma mortii lui Iisus. Din aceasta cauza, ei au avut niste halucinatii.
Aceasta ipoteza nu poate sa se sustina deoare:
a. persoanele care au fost alaturi de Iisus la moartea Sa s-au comportat foarte normal.
b. Iisus s-a aratat multor oameni dupa Invierea Sa: femeilor mironosite, apostolilor, lui Luca si Cleopa in drum spre Emaus, la mai mult de 500 de frati pe un munte in Galileea, mai tarziu lui Saul din Tars. Sunt prea multi martori.
c. Iisus a mancat cu ucenicii sai, ori o naluca nu poate manca.
d. Soldatii au dat marturia invierii.
e. Arhiereii nu au negat invierea ci au incercat sa o ascunda.
Sursa:
http://didacticaortodoxa.blogspot.ro/2016/10/jertfa-pe-cruce-mantuitorului-clasa-11-a.html
http://didacticaortodoxa.blogspot.ro/2016/10/adeverirea-mortii-si-realitatea.html
http://didacticaortodoxa.blogspot.ro/2016/10/jertfa-pe-cruce-mantuitorului-clasa-11-a.html
http://didacticaortodoxa.blogspot.ro/2016/10/adeverirea-mortii-si-realitatea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.