Iosif era logodnicul Sfintei
Fecioare Maria si era de meserie tamplar. I-a fost dat Sfintei Fecioare ca
logodnic, spre a feri cinstea ei de calomnie si a fi in acelasi timp un tutore
sau parinte legal al Pruncului, pe Care dansa avea sa-L nasca, dupa vestea
primita de la ingerul Gavriil (Luca 1, 26-35).
Potrivit Traditiei Bisericii,
dupa ce a fost dusa la Templu si cand a atins varsta casatoriei, Maria a fost
incredintata pentru ocrotire unui barbat drept (parintii ei trecusera la cele
vesnice).
Scopul acestei logodne nu era
placerea si procreatia, ci acela de a oferi un loc sigur acestei tinere pentru
a-si trai viata in rugaciune si feciorie. De aceea un candidat pentru aceasta
cinste era ales dintre vaduvii in varsta.
Potrivit unei traditii
iudeo-crestine foarte vechi, consemnata in mod particular de o scriere
intitulata Protoevanghelia lui Iacov, in secolul II d. Hr., Iosif, din neamul
lui David, era de loc din Betleem, iar in momentul cand Dumnezeu i-a poruncit
prin vedenie ingereasca sa o ia pe Maria in casa sa, era vaduv si inaintat in
varsta. Din casatoria anterioara Iosif a avut patru baieti si doua fete pe care
ii intretinea singur. Astfel Protoevanghelia lui Iacov ne explica cine sunt
asa-zisi "Frati ai Domnului“ despre care ne vorbesc Sfintele Evanghelii.
Sunt fiii lui Iosif dintr-o casatorie anterioara.
Potrivit Proto-Evangheliei lui
Iacov, Dreptul Iosif se afla la lucru in alta localitate, pe timpul verii, cand
Maica Domnului a aflat de la Arhanghelul Gavriil ca Il va naste pe Mantuitorul
Iisus Hristos. Toamna, Iosif s-a intors acasa afland-o pe logodnica sa
insarcinata.
Stim din traditia iconografica a
Bisericii ca Iosif s-a luptat cu indoiala. In icoana Nasterii Domnului, de
obicei in coltul inferior, il putem zari pe dreptul Iosif pe ganduri, vorbind
cu un un om care pare a fi un pastor. Acel om reprezinta indoiala.
„Sfanta Familie” apare infatisata
de apuseni mai intai in staulul din Betleem: Pruncul Iisus sta asezat in ieslea
cu paie, Fecioara Maria sta langa iesle, iar Iosif sta in picioare, privind
spre cei doi. Imaginea de „familie” a fost preluata mai apoi si in alte
reprezentari, Pruncul aparand asezat pe cate un miel sau jucandu-se cu
porumbei, iar Iosif tinand-o aproape in brate pe Fecioara Maria. In pofida
varstei lui inaintate, uneori, Iosif este infatisat ca un tanar chipes, iar
Maica Domnului, cu mult mai mica decat acesta, apare de aceeasi varsta cu el.
Riscul major pe care il aduce cu
sine imaginea cu „Sfanta Familie” este acela ca multi pot ajunge sa vada scena
Nasterii Domnului ca pe una fireasca, asemanatoare cu a noastra, lipsita deci
de taina.
Imaginea cu „Sfanta Familie” este
o reprezentare straina iconografiei Bisericii Ortodoxe. Desi recent au aparut
si unele reprezentari in stilul bizantin al acestei imagini eronate, aceasta nu
se regaseste in nici una dintre vechile traditii bisericesti rasaritene.
Spre deosebire de reprezentarea catolica, icoana ortodoxa a Nasterii Domnului nu infatiseaza o „familie”, ci taina tainelor, ea intrupand o intreaga teologie patristica.
Spre deosebire de reprezentarea catolica, icoana ortodoxa a Nasterii Domnului nu infatiseaza o „familie”, ci taina tainelor, ea intrupand o intreaga teologie patristica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.