- formula de adresare,
- introducerea,
- tratarea
De regulă, tratarea cuprinde următoarele momente logico-psihologice: explicaţia (operaţia de lămurire a unei idei dogmatice sau morale); istorisirea sau naraţiunea (operaţia de expunere a faptelor biblice, istorice etc.); argumentarea (operaţie prin care se susţine şi se întăreşte tema tratată). După ce preotul a explicat, istorisit, argumentat etc., va trebui să raporteze cele prezentate la viaţa ascultătorilor. În acest scop sunt binevenite şi digresiunile sau ilustraţiile care au darul să învioreze predica şi, totodată, să exemplifice elemente din cele expuse anterior.
De regulă, tratarea cuprinde următoarele momente logico-psihologice: explicaţia (operaţia de lămurire a unei idei dogmatice sau morale); istorisirea sau naraţiunea (operaţia de expunere a faptelor biblice, istorice etc.); argumentarea (operaţie prin care se susţine şi se întăreşte tema tratată). După ce preotul a explicat, istorisit, argumentat etc., va trebui să raporteze cele prezentate la viaţa ascultătorilor. În acest scop sunt binevenite şi digresiunile sau ilustraţiile care au darul să învioreze predica şi, totodată, să exemplifice elemente din cele expuse anterior.
- încheierea.
Probabil vi se pare prea simpla aceasta schita. Parintele Profesor Vasile Gordon de la Catedra de Catehetica-Omiletica a Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, propune in cartea sa "Introducere in Omiletica" planuri identice. Va las un exemplu:
Probabil vi se pare prea simpla aceasta schita. Parintele Profesor Vasile Gordon de la Catedra de Catehetica-Omiletica a Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, propune in cartea sa "Introducere in Omiletica" planuri identice. Va las un exemplu:
PREDICA MORALA: Despre
iertare (Duminica a XI-a dupa Rusalii.
Evanghelia dupa Matei, 18, 23-35)
[PLAN. Text: „Si ne iarta noua greselile noastre, precum si
noi iertam gresitilor nostri"; Formula de adresare: „Iubiti
credinciosi";
Introducere:
- motivarea textului (motto-ului);
- motivarea textului (motto-ului);
- observarea
neadvertentei între afirmatia ca iertam si realitate;
Tratare:
- cine este „datornicul
nemilostiv"? (R: fiecare dintre noi...)
- de câte
ori trebuie sa iertam?
- despre
iertarea incompleta: acel „iert, dar..."
- pericolele
si capcanele ne-iertarii;
- cum
procedam fata de cei care gresesc tarii?
Încheiere:
- Evanghelia de astazi este înca o mâna
întinsa de Dumnezeupentru noi.
- sa luam
pilda de la El, Care ne iarta mereu, spre a ierta si noi pe semenii nostri.]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.