Uneori, omul devine necredincios
pentru faptul ca acesta este unicul sau scut impotriva constiintei. Mi-a venit
acum in minte povestirea unui preot foarte inteligent, fin si cultivat din
Paris. Cindva a fost „ateu”, adica traia fara Dumnezeu si se considera prea
elevat si inteligent pentru a-si permite sa gindeasca despre convertirea la
credinta. A discutat mai apoi cu un preot. Preotul fiind de la tara, fara cine
stie ce studii deosebite, care a emigrat din Rusia, dupa ce l-a ascultat mult
timp, i-a spus doar doua lucruri: „In primul rind, Sasa, nu este chiar atit de
important faptul ca tu nu crezi in Dumnezeu – Lui nu I se poate intimpla nimic
de la asta, minunat insa este ca Dumnezeu crede in tine”. Si altul: „Tu, insa,
Sasa, mergi acasa si gindeste-te, cind anume ai pierdut credinta, anume cind ai
avut nevoie ca Dumnezeu sa nu existe?”
Sasa a venit acasa si se gindea;
era nedumerit de o astfel de prezentare a problemei: se astepta la un discurs
misionar sau la niste instructiuni pentru consultarea unor tratate, iar in loc
– nu mai intelegea nimic. Si el, dupa cum spunea mai tirziu, a cautat cauzele
mai intii in cunostintele primite la Facultatea de Teologie din Paris, apoi in
perioada prerevolutionara de la Facultatea din Rusia, apoi altundeva si
nicidecum nu putea gasi, pina a ajuns la timpul cind avea sase ani. Locuia
intr-un oras din Rusia, era un baietel dragut, mergea la biserica in toata
duminica si era considerat a fi un copil evlavios: intra, facea semnul crucii,
se oprea in mijlocul bisericii, in fata, si se ruga lui Dumnezeu. In fiecare
duminica primea un banut, pe care era dator sa-l puna in caciula cersetorului
orb. Punea banutul si mergea la biserica cu sentimentul ca a savirsit o fapta
buna, de dragoste, i-a acordat orbului atentie si poate sta acum linistit in
fata lui Dumnezeu.
Odata, inaintea sarbatorilor de
Craciun, plimbindu-se cu mama prin oras, a descoperit un magazin unde a vazut
un minunat calut de lemn care costa sase banuti. A rugat-o pe mama sa i-l
cumpere, ea l-a refuzat, iar el a venit acasa foarte trist. Duminica urmatoare,
pe cind mergea la biserica, ajungind in fata cersetorului, s-a gindit ca, daca
nu-i va da de sase ori acest banut, si-ar putea cumpara calutul. Zis si facut.
A procedat astfel de patru ori, iar a cincea oara s-a gindit: daca ar fi sa iau
de la el un banut, atunci voi cumpara cu doua saptamini mai devreme calutul. Si
a furat de la orb banutul. Dupa care, intrind in biserica a simtit ca nu poate
sta in fata: daca Dumnezeu il va observa? S-a dus si s-a ascuns intr-un colt al
bisericii. Dadaca a venit cu el acasa si a povestit totul parintilor acestuia,
care au fost profund uimiti: pina acum era mic, statea in fata lui Dumnezeu,
iar acum s-a adincit in sine, viata lui in Dumnezeu a devenit mai
interiorizata, el cauta un loc ascuns unde ar putea in tacere si contemplare sa
fie cu Dumnezeu (era o mamica destul de optimista!).
Iar Sasa simtea ca situatia se
inrautateste si ca trebuie sa se ascunda de Dumnezeu. Si iata ca de la
universitate a venit fratele sau mai mare, incarcat de cunostinte ateiste, care
s-a apucat sa-i demonstreze ca, de fapt, Dumnezeu nu exista. Si Sasa mi-a spus:
m-am agatat de aceasta idee. Daca nu este Dumnezeu, atunci nu are importanta
daca am furat banutul si n-am pus in caciula acei cinci. Acesta a fost
inceputul „ateismului” sau: invatatura despre faptul ca Dumnezeu nu exista
copilul a primit-o ca pe un colac salvator importiva propriilor mustrari de
constiinta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.