6/19/2014

Diferentele dintre catolici si ortodocsi, de IPS Mitropolit Ierotheos Vlahos

Share On Facebook ! Tweet This ! Share On Google Plus ! Pin It ! Share On Tumblr ! Share On Reddit ! Share On Linkedin ! Share On StumbleUpon !
Înalt Preasfințitul Ierotheos Vlachos s-a născut în Ioannina în 1945 și a studiat la Facultatea de Teologie din Tesalonic, remarcându-se ca student eminent, ucenic al reputatului patrolog Panaghiotis Xristou. A preferat viața monahală carierei academice, care îi era foarte la îndemână. În 1971 a fost hirotonit diacon, iar în 1972, preot, și a slujit în cadrul mitropoliilor Edesei, Peli și Almopia, Thiva și Levadia și în Arhiepiscopia Atenei ca predicator și îndrumător al tinerilor. În 1995 devine Mitropolit de Nafpaktos și Sfântul Vlasie.

De timpuriu caută cu ardoare să înțeleagă taina suferinței și a morții și cum se ajunge efectiv la înviere, la sfințire. Ani la rând peregrinează pe la cei mai vestiți Părinți duhovnicești din Sfântul Munte, la Părintele Sofronie de la Essex, cercetează fără odihnă să afle ce este rugăciunea minții, cum se poate ajunge la vederea harului necreat. Citește cu multă râvnă, dintr-o profundă nevoie lăuntrică, scrierile Părinților Bisericii, se apleacă cu mare atenție asupra textelor liturgice, ca să înțeleagă, în calitate de creștin și mai ales ca păstor de suflete, această lucrare de îndumnezeire a omului. Scrie mult despre crizele și bolile omului contemporan din perspectiva învățăturii Părinților: 67 de cărți voluminoase cu conținut teologic, ecleziologic și social; dintre acestea, 54 au fost traduse în 17 limbi. Scrie ca păstor, și nu ca autor, în sensul modern al cuvântului; mărturisește că fiecare carte este un răspuns la o problemă pastorală pe care a întâmpinat-o, nimic mai mult. Despre primul său volum, "O noapte în pustia Muntelui Athos", spune că l-a scris pentru ucenicii săi care îl tot întrebau cum să se roage, fără să aibă inițial intenția de a o publica. La insistențele lor și ale unor Părinți duhovnicești apropiați, a publicat-o.


Ceea ce definește opera sa, dar mai ales lucrarea sa ca păstor în Biserică, este înțelegerea terapeutică, vindecătoare a întregii teologii. Biserica este spital duhovnicesc, clericii sunt doctorii de suflete, cei care conduc omul la luminare și la îndumnezeire. Teologia, viața bisericească, liturghia nu au sens decât dacă omul se vindecă de moarte și învie, se sfințește. Cunoașterea omului este efectivă, reală, doar dacă omul se vindecă, se curățește și ajunge la vederea lui Dumnezeu. Restul detaliilor existenței sunt lipsite de importanță. De aceea consideră că teologia autentică nu este posibilă fără o autentică experiență isihastă.

Despre diferentele dintre catolici si ortodocsi

În limbajul teologic al Bisericii Ortodoxe se spune despre creştinismul apusean că a fost scos afară din TrupulBisericii lui Hristos. Asta s-a întâmplat la început cu Vechea Romă, şi anume cu Papa, iar mai apoi cu protestanţii, care au fost eliminaţi [din Biserica Romano-Catolică] de către Papă.

Cauzele scoaterii Vechii Rome din Biserica Ortodoxă au fost politice ÅŸi teologice. ÃŽn fapt, însă, creÅŸtinii apuseni au fost cei care s-au diferenÅ£iat [de Biserică] în ceea ce priveÅŸte dogma ÅŸi, mai ales, în ceea ce priveÅŸte metodologia dogmei, care este TradiÅ£ia isihastă – care constă în faptul că omul dobândeÅŸte cunoaÅŸterea lui Dumnezeu prin metoda isihastă ÅŸi în continuare această cunoaÅŸtere este pusă în cuvinte, este codificată prin termeni-dogme. Când, însă, cunoaÅŸterea empirică a lui Dumnezeu se pierde, atunci se deformează ÅŸi dogmele. Vom vedea pe scurt aceste deosebiri.

1. Deosebiri dogmatice ÅŸi ecleziologice

După cucerirea Imperiului Roman de Apus de către franci, au început să fie introduse în spaÅ£iul acestuia ÅŸi primele deosebiri dogmatice, iar odată cu trecerea timpului, au fost adăugate altele ÅŸi altele. Despre aceasta am scris cele de cuviinţă în primul capitol al cărÅ£ii ÅŸi în subcapitolul “Augustin – Toma d’Aquino”.

Episcopii Vechii Rome, în ciuda unor deosebiri mici şi neesenţiale, au avut întotdeauna comuniune cu Episcopii Noii Rome şi cu Episcopii Răsăritului până în perioada 1009-1014 d.Hr., când, pentru prima dată, francii au ocupat tronul Vechii Rome. Până în 1009 Papii Romei şi Patriarhii Constantinopolului au fost uniţi în lupta comună împotriva stăpânitorilor şi a episcopilor franci, dar şi împotriva ereticilor care au apărut de-a lungul timpului.

Filioque

La Sinodul de la Frankfurt din 794 d.Hr., francii au condamnat hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic şi cinstirea sfintelor icoane. De asemenea, în 809 francii au introdus în Simbolul de Credinţă dogma Filioque, adică învăţătura despre purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl şi de la Fiul. Acest adaos a fost condamnat atunci şi de Papa ortodox al Romei. La Sinodul de la Constantinopol din 879-880 d.Hr., sub Fotie cel Mare, la care au luat parte şi reprezentanţi ai Papei ortodox de la Roma, au fost condamnaţi cei care anatemizaseră hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic şi cei care introduseseră în Simbolul de Credinţă Filioque. Însă, pentru prima dată, Papa franc Serghie IV, în anul 1009 d.Hr., în epistola sa de întronizare, a adăugat Filioque în Simbolul de Credinţă, iar Papa Benedict VIII, în anul 1014 d.Hr., a introdus Crezul cu Filioque în cultul Bisericii, drept care Papa a fost şters din dipticele Bisericii Ortodoxe.

Marea deosebire
Deosebirea fundamentală dintre Biserica Ortodoxă ÅŸi Papism constă în învăţătura despre fiinÅ£a necreată ÅŸi energia necreată a lui Dumnezeu. ÃŽn timp ce noi, ortodocÅŸii, credem că Dumnezeu are fiinţă necreată ÅŸi energie necreată ÅŸi că Dumnezeu vine în părtăşie cu zidirea ÅŸi cu omul prin energia Sa necreată, cu toate acestea, papistaÅŸii cred că în Dumnezeu fiinÅ£a necreată se confundă cu energia Sa necreată (actus purus) ÅŸi că Dumnezeu comunică cu zidirea ÅŸi cu omul prin energiile sale create, adică susÅ£in că în Dumnezeu există ÅŸi energii create. Atunci, Harul lui Dumnezeu, prin care se sfinÅ£eÅŸte omul, este considerat energie creată. Dar astfel omul nu se poate sfinÅ£i, de vreme ce în Sfintele Taine lucrează “harul creat”.

Acest lucru, însă, are şi consecinţe de natură bisericească. Din moment ce harul prin care Dumnezeu vine în părtăşie cu lumea este creat, iar harul creat lucrează în Sfintele Taine ale Bisericii, urmează că Taina Dumnezeieştii Euharistii săvărşită de ei nu este Taină şi nu există prefacerea pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos. Căci, cum este posibil ca harul creat să prefacă ziditul în nezidit? Acesta este un motiv în plus pentru care nu putem avea comuniune cu Catolicii. Aceasta, desigur, este valabil pentru toate Tainele lor, precum Botezul, Mirungerea etc.

Toate deosebirile
Din această învăţătură fundamentală (actus purus) decurg ÅŸi celelalte deosebiri – învăţătura despre purcederea Duhului Sfânt din Tatăl ÅŸi din Fiul, Purgatoriul, primatul Papei etc., care au devenit de-a lungul timpului obiectul Dialogurilor Teologice. Iată care sunt acestea:

– Filioque, adică, învăţătura că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl ÅŸi de la Fiul, urmarea fiind micÅŸorarea monarhiei Tatălui, anularea egalităţii desăvârÅŸite a Persoanelor Sfintei Treimi, micÅŸorarea în cinstire a Duhului Sfânt ca nefiind de aceeaÅŸi putere ÅŸi împreună slăvit cu celelalte Persoane ale Sfintei Treimi, întrucât este socotit drept “Persoană cu lipsuri”.

– folosirea pâinii nedospite (azima) la Dumnezeiasca Euharistie de către apuseni, fapt care se abate de la modul în care Hristos a săvârÅŸit Cina cea de Taină,

– sfinÅ£irea “cinstitelor daruri” care se face, nu prin epicleza adresată Tatălui pentru a-L trimite pe Duhul Sfânt, ci prin recitarea cuvintelor lui Hristos de la întemeierea [Euharistiei]: “luaÅŸi mâncaÅ£i… beÅ£i din acesta toÅ£i…”,

– concepÅ£ia că jertfa pe cruce a lui Hristos a satisfăcut dreptatea dumnezeiască, înÅ£elegere care ÃŽl înfăţiÅŸează pe Dumnezeu Tatăl drept un feudal – pe de altă parte, această concepÅ£ie trece cu vederea ÃŽnvierea,

– concepÅ£ia despre “meritele prisositoare” a lui Hristos ÅŸi a SfinÅ£ilor ÅŸi care [merite] sunt la dispoziÅ£ia Papei,

– separarea ÅŸi ruptura dintre Taina Botezului, a Mirungerii ÅŸi a DumnezeieÅŸtii Euharistii,

– învăţătura despre moÅŸtenirea vinovăției păcatului strămoÅŸesc,

– inovaÅ£iile liturgice în toate Tainele Bisericii (Botez, Mirungere, PreoÅ£ie, Spovedanie, Cununie, Maslu),

– neîmpărtăşirea mirenilor cu “Sângele” lui Hristos,

– primatul Papei, conform căruia Papa este “episcopus episcoporum [episcopul episcopilor] ÅŸi izvorul autorităţii preoÅ£eÅŸti ÅŸi bisericeÅŸti, este capul infailibil ÅŸi Conducătorul Suprem al Bisericii, pe care o chiverniseÅŸte în chip monarhic ca locÅ£iitor al lui Hristos pe pământ” (I. Karmiris). Sub acest aspect, Papa se consideră pe sine urmaÅŸ al Sfântului Apostol Petru, căruia i se subordonează ceilalÅ£i Apostoli, chiar ÅŸi Sfântul Apostol Pavel,

– inexistenÅ£a împreună-slujirii în cadrul actelor de cult,

– infailibilatea Papei,

– dogma imaculatei concepÅ£ii a Născătoarei de Dumnezeu ÅŸi în genere cultul marial, conform căruia Maica Domnului este ridicată la dumnezeirea Treimică, vorbindu-se, desigur, ÅŸi despre Sfânta Pătrime,

– teoriile despre analogia entis ÅŸi analogia fidei care s-au încetăţenit în spaÅ£iul apusean,

– învăţătura despre progresul continuu al Bisericii în descoperirea faÅ£etelor ascunse ale adevărului revelat,

– învăţătura despre vocaÅ£ia absolută,

– concepÅ£ia despre metodologia comună atât în cunoaÅŸterea lui Dumnezeu, cât ÅŸi în cunoaÅŸterea creaturilor, care a condus la conflictul dintre teologie ÅŸi ÅŸtiință.

ÃŽn fine, marea ruptură se vădeÅŸte în deosebirea dintre teologia scolastică ÅŸi cea isihastă. ÃŽn Apus s-a dezvoltat scolasticismul ca încercare de cercetare a tuturor tainelor credinÅ£ei prin raÅ£iune (Anselm de Canterburry, Toma d’Aquino), în timp ce în Biserica Ortodoxă dăinuie isihasmul, adică curăţirea inimii ÅŸi luminarea minÅ£ii, pentru dobândirea cunoaÅŸterii lui Dumnezeu. Dialogul dintre Sfântul Grigore Palama ÅŸi scolasticul ÅŸi uniatul Varlaam este semnificativ în acest sens ÅŸi arată această deosebire.

Abatere de la ecleziologia ortodoxă

Consecinţă a tuturor celor de mai sus este faptul că în Papism avem de-a face cu o abatere de la ecleziologia ortodoxă. Câtă vreme în Biserica Ortodoxă se acordă o mare importanţă îndumnezeirii, care înseamnă comuniunea omului cu Dumnezeu prin vederea Luminii necreate, îndumnezeiÅ£ii fiind cei care se întrunesc, aÅŸadar, în cadrul Sinoadelor Ecumenice pentru a marca neîndoielnic hotarele adevărului revelat [de înÅŸelare] în situaÅ£iile de confuzie – în Papism se dă o mare importanţă instituÅ£iei Papei, care Papă este mai presus chiar ÅŸi decât Sinoadele Ecumenice.

Potrivit teologiei latine “autoritatea Bisericii există doar când se întemeiază ÅŸi se armonizează cu voinÅ£a Papei. ÃŽn caz contrar, ea este desfiinÅ£ată”. Episcopul Maré a scris: “Ar fi mult mai exacÅ£i romano-catolicii dacă, rostind Crezul, ar spune: “ÅŸi întru unul Papă” decât să spună “ÅŸi întru una … Biserică”.

De asemenea, “importanÅ£a ÅŸi rolul episcopilor în cadrul bisericii romano-catolice nu este decât aceea de simplă reprezentare a puterii papale, căreia i se supun ÅŸi episcopii înÅŸiÅŸi, la fel ca ÅŸi simplii credincioÅŸi”. ÃŽn ecleziologia papistaşă se afirmă în esenţă că: “puterea apostolică s-a pierdut odată cu Apostolii ÅŸi nu a fost transmisă episcopilor ce i-au urmat lor. Numai puterea papală a lui Petru, sub care se aflau toÅ£i ceilalÅ£i, s-a transmis succesorilor lui Petru, adică Papilor” . Chiar ÅŸi Sinoadele Ecumenice au valoarea pe care le-o îngăduie Papa Romei, deoarece “nu sunt ÅŸi nici nu pot fi altceva decât congrese ale creÅŸtinismului, convocate sub autoritatea, puterea ÅŸi prezidiul Papei”. Dacă Papa iese din sala de congres spunând: “Nu mă mai aflu aici”, în acea clipă Sinodul Ecumenic încetează să mai aibă valabilitate. “Prevederile Sinodului, de asemenea, nu au nici o valoare dacă nu sunt consimÅ£ite ÅŸi validate de Papă, care le va ÅŸi impune, prin natura autorităţii sale, credincioÅŸilor” .

Din această perspectivă, “Biserica” papistaşă afirmă că toate Bisericile Răsăritului sunt în dezacord [cu Papa] ÅŸi prezintă lipsuri, aÅŸadar prin iconomie ne primesc papistaÅŸii în comuniune, ÅŸi, desigur, tot prin iconomie ne acceptă ca Biserici surori, întrucât “Biserica” papistaşă se consideră pe sine Biserica-Mamă, iar pe noi ne consideră Biserici-Fiice.

Vaticanul este stat
Vaticanul este stat, iar fiecare Papă este conducător al statului Vatican. Avem de-a face cu o organizaÅ£ie antropocentristă, ceea ce presupune secularizare, ÅŸi anume o secularizare instituÅ£ionalizată. Statul Vatican a fost întemeiat în 755 d.Hr. de Pepin cel Scurt, tatăl lui Carol cel Mare, iar în epoca noastră a fost recunoscut în 1929 de către Musolini. Este importantă justificarea pe care Papa Pius IX o dă proclamării Statului Papal, aÅŸa cum acesta însuÅŸi a rostit-o: “Reprezentantul pe pământ al lui Dumnezeu nu poate fi cetăţeanul unui stat pământesc”. Hristos a fost cetăţean al unui stat pământesc, Papa nu poate fi! Autoritatea papală constă în teocraÅ£ie – căci teocraÅ£ia se defineÅŸte drept concentrarea puterii lumeÅŸti ÅŸi bisericeÅŸti într-o singură persoană. Astăzi state teocratice sunt Vaticanul ÅŸi Iranul.

Sunt edificatoare cele afirmate în cadrul cuvântului Å£inut la întronizarea sa, de Papa Inochentie III (1198-1216): “Cel care are mireasă este mire. Dar această mireasă (Biserica) nu a venit la unirea nunÅ£ii cu mâinile goale, ci mi-a dăruit o preÅ£ioasă zestre fără seamăn, ÅŸi anume plinătatea bunurilor duhovniceÅŸti ÅŸi vastitatea celor lumeÅŸti, măreÅ£ia ÅŸi belÅŸugul amândurora… Ca simboluri ale bunurilor lumeÅŸti mi-a dat Stema, Mitra pentru PreoÅ£ie, iar Stema pentru împărăţie ÅŸi m-a rânduit reprezentant al Aceluia, pe haina ÅŸi pe coapsa Căruia s-a scris: ÃŽmpăratul ÃŽmpăraÅ£ilor ÅŸi Domnul Domnilor”.

Prin urmare, există mari deosebiri teologice, care au fost condamnate de Sinodul Å£inut sub Fotie cel Mare ÅŸi de Sinodul Å£inut sub Sfântul Grigorie Palama, după cum se vede ÅŸi în “Sinodiconul Ortodoxiei”. De asemenea, ÅŸi PărinÅ£ii Bisericii, ÅŸi Sinoadele Locale până în secolul al XIX-lea, au condamnat toate înÅŸelările Papismului.


Lucrul acesta nu se tămăduieÅŸte ÅŸi nici nu poate fi îndreptat printr-o simplă absolvire formală, pe care o va acorda Papa pentru o greÅŸeală istorică, câtă vreme concepÅ£iile sale teologice rămân în afara RevelaÅ£iei, iar Ecleziologia se miÅŸcă pe un drum greÅŸit – câtă vreme, desigur, Papa trece drept conducătorul lumii creÅŸtine, drept succesor al Apostolului Petru ÅŸi vicar-reprezentant al lui Hristos pe pământ, ca ÅŸi cum Hristos i-ar fi acordat Papei puterea Sa, iar El s-ar odihni fericit în Ceruri.

Sursa: http://deveghepatriei.wordpress.com/2014/03/07/papa-este-inaintemergatorul-antihristului-nu-exista-iadul-cuvantul-ips-ierotheos-vlahos-erezia-papistaseasca-catolica/


Va recomand si cartile IPS-ului Ierotheos Vlahos:

Bioetica si bioteologie - Ierotheos Vlahos

O noapte in pustia Sfantului Munte 2011 - Ierothei Vlahos
Isihie si teologie. Calea tamaduirii omului in biserica ortodoxa - Ierotheos
Spovedania si vindecarea sufletului - Hierotheos Vlachos

Psihoterapia ortodoxa - Mitropolit Hierotheos Vlachos

Vremea lucrarii. Chipul launtric al Traditiei ortodoxe: teologie si viata


Stiu un om intru Hristos: Staretul Sofronie, isihastul si theologul


Mai multe carti ale inaltului ierarh le gasiti aici.

Author:

«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

libris.ro
carturesti.ro

Popular Posts

OOKE

ookee.ro

top navigation

       
   
interlink.ro

Pagina de folos in lume

Labels

Inscris pe

Bloguri, Bloggeri si Cititori

Vizitatori pe blog

123