Panteonul sumerian
Majoritatea zeităților sumeriene
aparțin unei clasificări numită Anunna ([descendenții] lui Anu), în timp ce
șapte zeități, inclusiv Enlil și Inanna, au aparținut unui grup de judecători
ai lumii de dincolo, cunoscuți sub denumirea Anunnaki ([copiii] lui Anu și Ki).
În timpul celei de-a Treia Dinastii din Ur, panteonul sumerian includea de
șaizeci de ori câte șaizeci de zeități (adică 3600).
Principale zeități sumeriene sunt
următoarele:
Anu: Zeul cerului
Enlil: Zeul aerului (de la Lil =
Aer), divinitate protectoare a cetății Nippur.
Enki: Zeul apei proaspete, a
fertilității masculine și a cunoașterii; zeitate protectoare în Eridu.
Inanna: Zeiță a iubirii sexuale,
fertilității și războiului; zeitate matroană a cetății Uruk.
Ki: zeița Pământului.
Nanna: Zeul Lunii, una dintre
zeitățile protectoare din Ur.
Ningal: Soția lui Nanna.
Ninlil: O zeiță a aerului și
soția lui Enlil, una dintre zeitățile matroane în Nippur, se crede că ea stătea
în aceleași temple ca și Enlil.
Ninurta, Zeul războiului, al
agriculturii, unul dintre zeii sumerieni ai vântului, zeitate protectoare a
cetății Girsu și una dintre zeitățile protectoare a cetății Lagaș.
Utu: Zeul Soarelui în templul
E'barbara din Sippar.
Panteonul asiro-babilonian
Panteonul asiro-babilonian
cuprindea un foarte mare număr de zei, legați între ei uneori genealogic,
alteori prin funcțiile atribuite. În acest mare număr de zeități, teologia
asiro-babiloniană a introdus o sistematizare, o adevărată clasificare, care a atins
o formă canonică definitivă în a doua jumătate a celui de-al doilea mileniu
î.Ch. Astfel, zeii principali erau grupați în triade sau tetrade, în timp ce
zeii secundari sau mai mici, erau grupați în jurul divinităților principale.
Triada cosmică
Între zeii principali, primul loc
îl ocupa marea triadă cosmică, formată din Anu, Enlil și Ea.
Anu era personificarea cerului.
El locuia în cel mai înalt așezământ al cerului. I se dădea titlul de
"rege al zeilor" saă "tată al zeilor". Avea ca soție pe
zeița Antu, care reprezenta pământul, și o mulțime de fii și fiice, legitimi și
nelegitimi, precum și numeroși curteni, curieri și servitori. Nu s-au găsit
statui ale acestui zeu, ci numai simbolul său format dintr-un tron cu o coroană
deasupra.
Enlil sau, după denumirea semită,
Bel, era zeul pământului și al oamenilor. Cultul său era mult mai popular decât
al lui Anu. Se credea că locuiește pe munții înalți care fac legătura între
pământ și cer. Templul său principal era la Nippur și se numea "casa muntelui".
Ca zeu al pământului și al aerului din jur, Enlil era și zeul vântului și al
furtunii, iar ca stăpân al oamenilor era cel ce hotăra soarta lor și ceasul
morții. Era în același timp zeu binefăcător și distrugător, cum erau și alți
zei semiți. Emblema sa, tronul cu coroana, era identică aceleia a lui Anu.
Ea
/Enki("binefăcătorul"), al cărui oraș sfânt, Eridu, era situat
aproape de Golful Persic, era zeul apelor. Ea avea o mare importanță în magie,
căci apele, venind din adâncurile misterioase ale pământului, cunosc secretele
profunzimilor. De aceea cuvântul apă, apsu, însemna și "lăcașul
științei", în consecință Ea era și zeu al înțelepciunii, protector al
științelor și artelor. Era un zeu civilizator prin excelență, care a modelat cu
propriile sale mâini pe om, l-a învățat scrisul și mai ales arta
construcțiilor. Tot în calitatea sa de zeu al apelor, Ea era socotit și ca zeu
purificator. Ea era tatăl lui Marduk, devenit în perioada de hegemonie a
Babilonului, zeul principal al babilonienilor.
Triada astrală
Sin era zeul masculin al lunii.
El avea întâietate față de Shamash, zeul soarelui, deoarece la semiți ziua se
socotea începând de la apusul soarelui. Ca zeu al lunii, Sin era și zeu al
lunilor anului, stabilind împărțirea timpului în zile, luni și ani. Potrivit
naturii sale, el era și deținătorul diademei (în formă de semilună), dând sau
luând coroana regilor.
Shamash, zeul soarelui, era fiul
lui Sin, deoarece, după concepția orientală, lumina se naște din întuneric și
ziua din noapte. Ca zeu al luminii și al zilei, Shamash era zeul dreptății și
judecătorul suprem al oamenilor, întocmai ca Osiris la egipteni. El era de
asemenea inspiratorul legilor, protectorul celor slabi, zeul sănătății și al
fericirii. Tot în virtutea naturii sale de zeu al luminii, Shamash era și
patronul ghicitorilor babilonieni.
Iștar, numită în Biblie Astartea,
era cea mai populară zeiță din panteonul babilonian. Spre deosebire de alte
zeițe, care erau adorate în calitatea lor de soții ale zeilor, Iștar a avut de
la început un cult independent, nefiind căsătorită. Era o zeitate complexă, cu
numeroase atribuții, dintre care cele mai importante erau aceea de zeiță a
fecundității și aceea de zeiță a războiului. În prima sa calitate avea un cult
desfrânat, fiind și patroană a prostituției, care era practicată ritual, în
special la templul său din Uruk. În a doua calitate era adorată de războinicii
asirieni, care i-au construit temple la Ninive și în alte orașe.
Triada naturală
O a treia triadă era formată din
zei ai naturii: Nusku, Tammuz și Adad:
Nusku era zeul focului.
Tammuz, zeu al vegetației și al
fertilității pământului.
Adad, zeu al ploii și al
furtunilor.
Pe lângă zeii cuprinși în aceste
triade, asiro-babilonienii aveau și alți zei locali, zei populari care s-au
bucurat de o cinste deosebită. Între aceștia primul loc îl ocupă Marduk, care
la origine era un zeu solar local al Babilonului. Odată cu ascensiunea
Babilonului la rangul de capitală și centru religios al primului imperiu
caldeean, Marduk a devenit căpetenia zeilor, întocmai ca Amon al egiptenilor,
și i se atribuia creația lumii. Era reprezentat în tovărășia unui balaur.
Preoții au compus în onoarea lui celebrul "Poem al creației" (Enûma
Eliš). Marduk era și stăpânul regilor, servindu-le acestora ca model în conducerea
statului și în războaie. În unele tradiții, Marduk era socotit drept "zeu
unic", reprezentare timpurie a monolatriei, respectiv a henoteismului. În
relație cu Marduk erau și următoarele zeități:
Assaluchi, fiu al lui Enkis, era
un zeu al magiei și vrăjitoriilor.
Tutu, zeu al orașului Borsippa,
supus Babilonului. Mai târziu, Nabu, fiul lui Marduk, devine noul zeu al
orașului Borsippa. Era socotit zeu al literaturii și al destinului.
La asirieni zeul principal era
Assur, al cărui nume însemna "binevoitor". Tot printre zeii
principali locali se număra și Ninib, zeul capitalei sumeriene, Ninive. Mai
amintim, dintre numeroasele zeități asiro-babiloniene, Tigrul și Eufratul,
fluvii divinizate pentru imensa binefacere pe care o revărsau asupra țării, și
Ninghisida, protectorul medicinei, al cărui simbol, șarpele încolăcit pe un
toiag, s-a păstrat ca simbol al medicinei până în zilele noastre.
În afară de zeii propriu ziși, în
panteonul asiro-babilonian intrau și o mulțime de spirite ale cerului și ale
pământului, considerate ca zei minori. Era ajutoare ale zeilor principali,
mesagerii lor către oameni.
În timpul domniei lui
Nabucodonosor I a luat naștere poemul creației lumii, Enûma Eliš. În acest
poem, Marduk, chemat în ajutor de ceilalți zei, după ce Tiamat (personificare
feminină a mării) amenința distrugerea lor prin potop, ieșit învingător din
această confruntare, așează pe cer o constelație în formă de arc, ca semn al
victoriei. Această legendă se întâlnește și în tradiția iudeo-creștină; astfel,
Dumnezeul biblic JHVH-Elohim, după sfârșitul potopului, așează pe cer curcubeul
în formă de arc, simbol al bunăvoinței sale față de oameni.
După ce Babilonul a devenit
centrul religios, multe din numele vechilor zeități au fost schimbate și s-a
creat o nouă ierarchie a divinităților. În mod tradițional, lumea era astfel
reprezentată:
În centrul unui ocean de sare se
găsea pământul sub forma unui disc uriaș. Deasupra erau situate cerurile, cel
mai de sus era stăpânit de Anu, cel mai apropiat de pământ era cerul stelelor.
Cerurile erau susținute de un ocen de apă dulce, Abzu, în care locuia zeul Enki
(Ea). În adâncuri se găsea infernul stăpânit de zeii întunecimii.
În poemul Enûma Enliš, infernul
nu mai mai joacă un rol deosebit, aici totul începe cu istoria perechii Abzu și
Tiamat, din care își au obârșia ceilalți zei. Într-o generație succesivă,
această pereche este ucisă de către Enki, respectiv de către Marduk. Din corpul
lui Tiamat, Marduk creează cerul și pământul. Oamenii vor fi alcătuiți din
argilă plămădită cu sângele lui Tiamat. Sângele conferă oamenilor înțelepciune
și supunere față de zei. Aceștia, la rândul lor, sunt dependenți într-o măsură
importantă de adorația și ofrandele aduse de oameni, fără de care ar flămânzi.
S-au găsit tăblițe cu scriere cuneiformă în care oamenii, nemulțumiți cu unele
hotărîri ale zeilor, îi amenințau pe aceștia că își vor căuta alte zeități mai
binevoitoare.
În afară de principalii zei din
panteonul babilonic, mai existau și semizei, de natură divină, dar subordonați
zeilor de ordin superior, care le stabileau atribuțiile. Cei mai mulți din
acești semizei erau de rea natură, ca, de ex., Rabisu ("spionul") sau
Lilitu, semizeitate feminină, incapabilă de o sexualitate normală, care își
compensa această slăbiciune printr-o agresivitate îndreptată asupra bărbaților
tineri. Lamashutu, semizeu reprezentat cu cap de leu, era făcut responsabil de
apariția febrei puerperale la femeile lehuze. Medicina se baza în mare măsură
pe rugăciuni și ofrande pentru îmblânzirea semizeilor răutăciși și a demonilor.
Anu - zeul cerului
Urash-zeita pamantului si sotia
lui Anu
Enlil-liderul panteonului
Fratele lui Enlil,zeul creator,zeu
al apelor si al meseriilor
Ninlil: soţia lui Enlil
Ninurta: fiul lui Enlil, zeul
războiului şi al vanatorii
Ishkur: zeul furtunii; fiul lui
Enlil
Nanna: fiul lui Enlil, zeul Lunii
Ningal: soţia lui Nanna, zeita
stufului
Ereshkigal: zeita lumii interlope
Nergal: zeul războiului,
cuceritor al lumii interlope, soţul lui Ereshkiga
Inanna: zeiţa dragostei
Dumuzi: soţul iubit a lui
Inanna;zeul alimentelor,al vegetatiei,protectorul oilor si ciobanilor
Geshtinanna: sora lui Dumuzi,
zeita vinului si a viselor
Utu-zeul soarelui
MITOLOGIA PERSANA:
Personajele din mitologia persană
se împart aproape mereu în două tabere diferite. Ele sunt fie benefice fie
malefice. Rezultatul permanentei lupte între bine și rău se bazează pe o
concepție din Zoroastrism, cea a dublei creații a lumii. Ahura Mazda (Avestan
sau Ohrmazd) și Amesha Spentas sunt sursele energiei constructive, pozitive, în
timp ce Angra Mainyu și Daevas sunt sursele întunericului, distrugerii,
sterilității și morții.
Aflat foarte des în limba persană
"daeva" înseamnă "celest" sau "strălucitor"'.
Aceste divinități erau venerate în religia mazdeismului înaintea
zoroastismului, și erau ființe sacre. După reforma religioasă a lui Zarathustra
termenul "daeva" a început, dimpotrivă, să fie asociat cu
"demon" . Chiar și pe vremea aceea persanii care trăiau la sud de
Marea Caspică au continuat să creadă în daeva și au rezistat presiunii de-a
accepta Zoroastrianismul, iar legendele despre daeva au reușit să
supraviețuiască până în ziua de azi. De exmplu, aceea legendă despre Div-e
Sepid (daeva albă) de Mazandaran
Chiar mai mult de atât, Angra
Mainyu în persană Ahriman, cândva un epitom Zoroastrian al răului, care in
literatura Persană de mai târziu si-a pierdut sensul său original ajungând să
fie descris ca div. Descrierea religioasă a lui Ahriman în era ce a urmat
invaziei Islamice îl înfățișează pe acesta ca fiind un bărbat uriaș cu pilea
foarte aspră si care are două coarne.
Cel mai faimos personaj legendar
din povestirile persane este Rostam. La polul opus se află Zahhak, un simbol al
despotismului care în final a fost învins de Kaveh fierarul care a condus o
răscoală a poporului împotriva lui. Zahhak era păzit de două vipere care
creșteau din umerii săi. Nu conta de câte ori erau decapitate, noi capete
creșteau pentru a-l proteja. Sarpele, ca și în multe alte mitologii orientale,
era un simbol al răului. Dar multe alte animale și păsări apar în mitologia
iraniană și în mod special păsările reprezentau semne de bun augur. Cea mai
vestită este Simorgh, o pasăre mare și puternică, Homa, pasărea regală a
victoriei a cărei penaj împodobea coroanele și Samandar, phoenix-ul.
Pari (Avestan: Pairika),
considerată o femeie frumoasă dar totuși malefică în mitologia timpurie,
treptat ea a devenit mai puțin rea si mult mai frumoasa până în perioada
islamică când a devenit un simbol al frumuseții la fel ca și fecioarele din
Paradis. Oricum, o alta femeie malefica, Patiareh, acum simbolizează
prostituția.
Zeii buni:
Ahura Mazda - zeul suprem, zeul
cunoașterii
Ameretat - zeița nemuririi și a
vegetației verzi
Anahita - zeița iubirii, a
frumuseții și a fertilității
Apo - zeița apei
Ariștat - zeița cinstei
Armati - zeița devotamentului,
credinței și venerării
Așa - zeul adevărului, al legii
și al ordinii
Asuan - zeul cerului
Atar sau Atesh - zeul focului
Haoma - zeița ierbii secrete a
nemuririi
Haurvatat - zeița prosperității
Hvarekșaeta sau Khurid - zeul
soarelui
Khshathra - zeul suveranității
oportune
Mithra - zeul loialității, al
sincerității
Rașnaw - zeul dreptății
Rapithwin - zeul amiezei
Sraoșa - zeul supunerii, al
fidelității și al rugăciunii
Tiștrya - zeul ploii
Tușnamatay - zeița meditației
Vata - zeul vântului
Verethragna sau Varhagn - zeul
victoriei
Vohu Manah - zeul animalelor
domesticite
Zam-Armatay - zeița pământului
Zeii răi:
Angra Maynu sau Ahriman - zeul
întunericului, marele spirit al răului
Aesma Daeva - zeul furiei și al
răzbunării
Aka Manah - zeul desfrânării
Asto Vidatu -zeul morții
Drug - zeița minciunii
Indra - zeul revoltei,
răzvrătirii și al apostaziei
Nanghaithya - zeița nemulțumirii,
a supărării
Saurva
Tawrich - zeița foamei
Zarich - zeița îmbătrânirii
Baal este una din zeitatile
mitologiei Orientului Mijlociu. El este considerat zeul fertilitatii si
fecunditatii, dar si al furtunii. Toate aceste puteri si prerogative, Baal si
le cucereste in urma unei lupte indelungate si periculoase purtate importiva
zeului suprem- El. lupta s-a purtat pe muntele Sapan. Dupa ce dobandeste
victoria acesta devine zeu, castigandu-si in acelasi timp palatul, domeniul si
puterile. Pentru foarte multe civilizatii, zeul Baal reprezinta zeul suprem.
Numeroase texte, sculpturi sau
reprezentari ale zeului Baal care dateaza inca din timpul domiei acestuia,
pastrandu-se si pana in zilele noastre, ni-l prezinta pe acesta ca pe un barbat
tanar si un luptator energic. Baal traieste alaturi de iubita sa, Anat care
este de fapt sora sa. Anat este o zeita sangeroas
a, cruda, mereu insetata de sange
si de crime. Cei doi formeaza o pereche inseparabila, competandu-se in multe
aspecte ale vietii si domniei lor. Daca Baal, zeul furtunii raspandeste ploaia
invioratoare, Anat cerne roua si face sa tasneasca izvoarele binefacatoare.
Sangele atat de drag ei este un ferment al fertilitatii. Amandoi guverneaza
bunastarea universala, a oamenilor si a animalelor.
Exista multe legende care
povestesc celebra lupta dusa de Baal pentru cucerirea puterii sale. Pentru a
obtine puterea, Baal trebuie sa lupte impotriva zeului marii Yam. Kothar, zeul
artelor si al meseriilor, a confectionat special pentru Baal doua ghoiage. Cu
ajutorul celei de-a doua ghioage, Baal reuseste sa obtina victoria in fata lui
Yam . Fiind un zeu bun cu supusii sai, Baal decide sa imparta fructele acestei
victorii cu acestia. Astfel invingerea lui Yam, care era zeul necrutator al
marii, da curajul marinarilor sa se avante in valurile marii, acestia
nemaintrand in mare de o lunga perioada de timp.
Lupta lui Baal pentru abtinerea
puterii nu se opreste aici. Pentru a obtine aprobarea din pertea zeului suprem,
El, Baal ii ofera multe daruri sotiei sale , iar aceasta il convinge sa-i ofere
lui Baal un palat ce se intindea pe 4.000 de hectare, palat care este ridicat
de insusi Kothar. Aici isi va materializa Anat instinctele ucigase, chiar din
ziua inaugurarii. Ultima lupta pe care o duce Baal este cea cu Mot, zeul
razboiului si al sterilitatii din fericire pentru Baal, si aceasta lupta se
termina cu o victorie pentru el.
Succesul sau a insemnat belsugul
recoltelor si fecunditatea pamantului si a oamenilor. Pentru a mentine
echilibrul intre cei doi combatanti, Baal se lasa prada mortii de buna voie in
fiecare an. Cazand din palatul sau celest, acesta ajunge pa Pamant, apoi urca
iar in cer cu ajutorul zeitei solare Sapas si de Anat, zeita izvoarelor.
Moartea si invierea vietii vegetale sunt strict legate de Baal. Zeul are altare
aproape in intregul Orient Apropiat antic si chiar si in Egipt.
SHARE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu